همشهری آنلاین: آخرین آمار ارائه شده از ثبت پسوندها و دامنه‌های اینترنتی در ایران از فعالیت بالغ بر ۹۸۵ هزار دامنه اینترنتی در کشور حکایت دارد و "دات ir" بیشترین پسوند سایت‌های ایرانی را در اختیار دارد.

دامنه‌های اینترنتی

به گزارش مهر، بررسی‌ها براساس آمارهای مرکز ثبت پسوندها و دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، نشان می‌دهد که تا پایان مردادماه امسال ۹۸۵ هزار و ۸۶۲ دامنه اینترنتی متعلق به ایران از سوی کاربران به ثبت رسیده و این درحالی است که تا پایان سال ٩٦ بالغ بر ٩٦٧ هزار و ٩٨٩ دامنه به نام ایران ثبت شده بود.

این آمار در مقایسه با پایان سال ۹۶ از ثبت نزدیک به ۲۰ هزار پسوند جدید اینترنتی در ۵ ماه حکایت دارد.

برمبنای این آمار، پسوند «ir» همچنان در صدر دامنه‌های ثبت شده فعال اینترنتی با هویت ایرانی قرار دارد و پسوند net.ir نیز کمترین میزان ثبت دامنه را به خود اختصاص داده است.

آخرین وضعیت ثبت دامنه‌های اینترنتی نشان می‌دهد که هم اکنون تعداد ۹۷۷ هزار و ۱۹۴ دامنه با پسوند ir در کشور فعال است که بیشترین تعداد دامنه اینترنتی را شامل می شود؛ همچنین شمار پسوندهای ثبت شده co.ir بالغ بر ۴۰۰۵ دامنه، شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند فارسی ایران ۱۹۱۳ دامنه و شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند ac.ir حدود ١۳۹۰ دامنه فعال اعلام شده است.

این درحالی است که تعداد دامنه‌های اینترنتی فعال حاکمیتی و دستگاههای اجرایی با پسوند gov.ir بالغ بر ۲۵۴ دامنه است.

در همین حال تعداد دامنه‌های فعال به ثبت رسیده با پسوند sch.ir حدود ۲۸۵ دامنه، با پسوند org.ir بالغ بر ٣٠٩ و id.ir بالغ بر ۴۷۸ دامنه برآورد می شود. تاکنون ٣۴ دامنه نیز با پسوند net.ir به ثبت رسیده است.

  • با ورود به مجله اينرنت همشهري و سپس گذر تودرتو در مفاهيم و تعاريفي كه در اين مجله آمده، مي‌توانيد با مجموعه بزرگي از موضوعات، مفاهيم و تعاريف مرتبط با اينترنت و موضوعات جانبي آن آشنا شويد: مجله اينترنت همشهري آنلاين
کد خبر 415025

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha