شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دومین‌بار بعد از خروج آمریکا از برجام و برای دوازدهمین‌بار از زمان اجرای توافق هسته‌ای پایبندی ایران به تعهدات برجامی را اعلام کرد، با این حال وزیر خارجه ایران هشدار داد که عمل به تعهدات تنها اقدام ایران در مقابل خروج آمریکا از برجام نخواهد بود.

اروپا -هسته ای

براساس گزارش فصلی تازه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین ایران از سقف تعیین‌شده در برجام تجاوز نکرده است. ضمنا ایران دسترسی‌های مورد درخواست آژانس را فراهم کرده، به برنامه جامع اقدام مشترک پایبند بوده و در حال اجرای تعهدات مرتبط با این توافق است.

محمدجواد ظریف با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: اگر هدف حفظ برجام است، آن وقت هیچ گریزی از این نیست که تعهد عادی‌سازی‌ روابط اقتصادی ایران عملی شود و نه اینکه خواسته‌های نامربوط مطرح شود.

اینکه ایران تنها کشوری باشد که هنوز تعهدات برجامی خود را در عمل و نه‌تنها در حرف اجرا می‌کند تنها گزینه ایران نیست. کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین هم در رابطه با گزارش آمانو خاطرنشان کرد: این گزارش تصریح می‌کند، آژانس هیچ مشکلی در فرایند بازرسی‌ و دسترسی به سایت‌های مربوطه نداشته است. وی افزود: این گزارش همچنین به موضوع برنامه ایران برای ساخت پیشران هسته‌ای پرداخته و اذعان می‌کند که ایران داده‌های مربوطه را در این خصوص در اختیار آژانس قرار داده است.

فدریکا موگرینی، نماینده عالی اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی پس از دیدار با همتای اتریشی اعلام کرد: ما فرصت آن را داشتیم که در این دیدار درباره‌ کاری که برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران انجام می‌دهیم، صحبت کنیم. وی همچنین ضمن اشاره به اینکه «توافق هسته‌ای پس از مذاکراتی طولانی در وین به‌دست آمده است»، گفت:

ما باید روح توافق وین را حفظ کنیم. نماینده عالی اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، ‌بیان کرد: این توافق کار می‌کند؛ حفظ این توافق با وجود بازگشت تحریم‌های آمریکا کاری چالش‌برانگیز است، اما ما در حال همکاری با همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شرکایمان در سراسر جهان هستیم تا اطمینان یابیم که برجام تداوم می‌یابد.

  • موشک قابل مذاکره نیست

سخنگوی وزارت خارجه، در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه گفت: ایران بارها مواضع روشن و شفاف خود را درخصوص نگرانی‌های بی‌مورد و ناشی از برداشت‌های نادرست و از سر ناآگاهی برخی کشورها اعلام داشته است. بهرام قاسمی تأکید کرد: درخصوص برنامه موشکی کشور هم مجددا تأکید می‌کنیم این برنامه دفاعی، بومی و مشروع است و برای حفظ و حراست از کیان کشور و مردم ایران حیاتی است و به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در نشستی با حضور وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا در وین گفت: ایران باید اصول بنیادی برجام را رعایت کند و فکر می‌کنم همین کار را هم می‌کند اما نمی‌تواند از گفت‌وگو درباره مسائل دیگری که نگرانی ما را به‌دنبال داشته، جلوگیری کند.

  • بی شرمی حد ندارد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در واکنش به تهدید اتمی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران در حساب توییتری خود نوشت: «ایران، کشوری بدون سلاح هسته‌ای، از سوی جنگ‌طلبی که در کارخانه واقعی ساخت تسلیحات هسته‌ای ایستاده مورد تهدید اتمی قرار می‌گیرد. گستاخی و بی‌شرمی را از حد گذرانده‌اند.» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل روز چهارشنبه در جریان بازدید از رآکتور اتمی دیمونا مدعی شد:

«هر کشوری که ما را به نابودی تهدید کند، خودش را در معرض خطر مشابهی قرار می‌دهد.» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم دیروز در مصاحبه‌ای با بلومبرگ با بیان اینکه «وقتی که من به کاخ سفید آمدم درباره ایران این سؤال مطرح بود که آنها چه زمانی خاورمیانه را در تسلط خود می‌گیرند؟» ادعا کرد: حالا اما سؤال این است که آیا جان سالم به در می‌برند؟! تفاوت زیادی از یک سال و نیم پیش تاکنون صورت گرفته است.

کد خبر 415154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha