همشهری آنلاین: فرمانده پدافند هوایی منطقه شمال غرب کشور گفت: این منطقه به عنوان یکی از مناطق ۹ گانه پدافند هوایی ۷۰ درصد از مجموع هواپیماهای عبوری از آسمان جمهوری اسلامی ایران را شبانه روزی رصد می‌کند.

عباس عظیمی

به گزارش ایرنا، امیر سرتیپ دوم عباس عظیمی به مناسبت سالروز تاسیس پدافند هوایی کشور، با بیان اینکه پدافند هوایی منطقه شمال غرب کشور آسمان استان های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، زنجان و کردستان را تحت پوشش دارد، افزود: از مجموع یکهزار انواع هواپیمای عبوری از آسمان ایران که روزانه صورت می گیرد، 700 هواپیما از مقاصد و مبداء های مختلف و از کشورهای مختلف جهان از آسمان منطقه شمال غرب کشور و پنج استان تحت پوشش عبور و مرور دارند.

وی ، اهمیت منطقه شمال غرب کشور به دلیل سیاسی، اقتصادی و ژئوپلتیک را مورد اشاره قرار داد و افزود: پیشتر مجموع هواپیماهای عبوری از آسمان این منطقه 200 تا 300 مورد بود که این رقم در حال حاضر به 700 مورد رسیده است.

امیر عظیمی با تاکید بر اینکه نیروهای ارتش جمهوری اسلامی در پدافند هوایی به طور شبانه روزی حراست و مراقبت از امنیت آسمان کشور را بر عهده دارند، تشریح کرد: با توجه به وقوع جنگ های مختلف طی سال های اخیر در منطقه، اهمیت پدافند هوایی به ویژه در سمال غرب کشور بسیار وسیع تر شده است و بر همین اساس مقام معظم رهبری بر اولویت پدافند هوایی در حوزه دفاعی کشور بارها تاکید کرده اند.

وی از استقرار یگان های گوناگون پدافند هوایی در سه هزار و 700 نقطه کشور خبر داد و اظهار داشت: پدافند هوایی شمالغرب کشور نیز بر همین مبنا ضمن تجهیز پایگاه های خود به جدیدترین و مدرن ترین تجهیزات راداری و سامانه های موشکی، حراست از آسمان این منطقه از ایران اسلامی را با تمام توان بر عهده دارد و در این زمینه کوچکترین اجازه خودنمایی به پرنده های بزرگ و کوچک دشمنان در آسمان را نمی دهد.

امیر عظیمی با اشاره به طراحی و ساخت انواع سامانه های پدافندی توسط متخصصان و مهندسان ایرانی طی سال های اخیر، افزود: بهنیه سازی و نوسازی تمامی سامانه های قدیمی و تلفیق آنها با فناوری های روز، ساخت انواع سامانه های راداری، طراحی و ساخت سامانه های موشکی زمین به هوا با فناوری های پیشرفته، طراحی و ساخت سامانه های جنگ الکترونیکی و رادارهای غیرفعال و پهباد از جمله این فناوری های دفاعی در حوزه پدافند هوایی است.

وی با بیان اینکه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی از نیرویی جوان، نوپا و پرنشاط است، یادآور شد: این نیرو طی 10 سال گذشته توانسته است قابلیت های خود را به خوبی به منصه ظهور برساند که کشف، شناسایی و فرو نشاندن هواپیمای حامل ریگی تروریست، یک فروند هواپیمای حامل نیروهای آمریکایی و برخورد با جنگنده های آمریکا در خلیج فارس به همراه انهدام پهبادهای دشمنان با کمک و تعامل سازنده با نیروی هوافضای سپاه پاسداران از جمله این موفقیت ها بوده است.

امیر عظیمی ادامه داد: برهمین اساس سازمان جهانی هوانوردی (ایکائو) آسمان جمهوری اسلامی ایران را برای عبور انواع هواپیماهای مسافربری، آموزشی و جنگی امن ترین آسمان در منطقه اعلام کرده است و این موفقیت جز با تلاش های شبانه روزی و چشمان تیزبین پدافندیان غیور و جان بر کف حاصل نمی شد.

وی ، هدایت سالم انواع هواپیماهای عبوری از آسمان شمال غرب ایران را نمونه و عاملی مهم در معرفی جمهوری اسلامی به عنوان امن ترین آسمان منطقه بیان کرد.

فرمانده پدافند هوایی شمال غرب کشور از آنچه که بازیگوشی دشمنان در نزدیکی مرزهای هوایی خواند، خبر داد و اظهار داشت: این منطقه به دلیل شرایط خاص سیاسی و موقعیت جغرافیایی همواره در طول شبانه روز با انواع چنین بازیگوشی هایی مواجه است که با رصد دقیق و کنترل کامل آسمان منطقه، اجازه خودنمایی به پرنده های بیگانه را نداده و آنها را تا قبل از نزدیک شدن به حریم کشور با اخطارهای به موقع، مجبور به ترک منطقه می کنیم.

امیر عظیمی، خودکفایی صنعت پدافند هوایی ایران در حوزه سامانه های زمین به هوا را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر 750 نفر از نخبه گان جوان کشور با وزارت دفاع در این صنعت مهم همکاری و تعامل نزدیک دارند.

وی، طراحی و ساخت سامانه موشکی برد بلند به دست متخصصان داخلی را نمونه ای از برتری های دفاعی کشور خواند و افزود: این سامانه توانایی به مراتب بیشتر از اس 300 دارد.

کد خبر 415212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha