دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرسش از معنای زندگی امروزه مفهومی پر تکرار در فلسفه و روانشناسی محسوب می‌شود .

مفهومي كه انتقال آن البته از فلسفه به ساحت روانشناسي بوده و روانشناسان زمينه اصلي بحث خود درباره پرسش از معناي زندگي را به واسطه بصيرت‌هاي فيلسوفان پي مي‌گيرند. به ويژه درپاسخ به كساني كه اين پرسش زندگي و آرامش موجود در زندگيشان را به چالش كشيده.

كتاب فلسفه قاره‌اي و معناي زندگي كتابي تخصصي و خوشخوان در اين حوزه است كه توسط جوليان يانگ استاد فلسفه دانشگاه ويك فورست آمريكا پژوهش و نگارش شده و به تازگي با ترجمه بهنام خدا پناه توسط نشر حكمت روانه پيشخوان كتابفروشي‌ها شده است.

كتاب در دو بخش تحت عنوان فلسفه قاره‌اي محافظه‌كار و فلسفه قاره‌اي راديكال و ذيل 18 قسمت كه هر قسمت نيز عنوان فيلسوفي را در پيشاني خود دارد به عمده‌ترين مباحث مطرح شده در بحث از معناي زندگي مي‌پردازد.

در بخش نخست كتاب جوليان يانگ مروري تاريخي دارد بر آراي فيلسوفاني چون افلاطون،كانت،كي‌ير كگارد،شوپنهاور، فرويد، نيچه متقدم هگل و ماركس . فيلسوفاني كه به زعم او معناي زندگي را يا در نوعي جهان ديگر يا در آراي آينده اين جهان جست و جو مي‌كردند.

در بخش دوم ،نيچه واپسين ،نيچه منتشره پس از مرگ،هايدگر نخستين ،سارتر،كامو،فوكو،دريدا وهايدگر واپسين مورد توجه قرار گرفته اند و آراي آنها را درباره معناي زندگي بررسي كرده است آن هم در زمانه‌اي كه ساختارهاي سنتي فرسوده شده و خطر پوچ گرايي و بي معنايي زندگي پديدار شده است. يانگ نويسنده اين كتاب كه در ترجمه هيبتي حدودا 500 صفحه اي دارد براي پرداختن به جنبه‌هاي متفاوت بحث معناي زندگي برخي درون‌مايه‌هاي كليدي فلسفه قاره اي را نيز واشكافته است كه براي علاقه مندان به فلسفه قاره‌اي مي‌تواند بسيار آموزنده باشد .

کد خبر 415307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha