همشهری آنلاین: نگرانی از تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین و ارزهای ناپایدار بازارهای در حال ظهور موجب شد در معاملات امروز بازارهای جهان، سهام آسیایی برای سومین روز متوالی افت کند.

مهر به نقل از رویترز نوشت: دوشنبه دوازدهم شهريورماه، با نگرانی از تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین و ارزهای ناپایدار بازارهای در حال ظهور، سهام آسیایی برای سومین روز متوالی افت کرد.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی، بدون سهام ژاپن، ۰.۷ درصد افت کرد، درحالی‌که نیکی ۲۲۵ ژاپن ۰.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. این درحالیست که بازارهای آمریکا در روز دوشنبه به علت تعطیلات رسمی در این کشور، بسته خواهند بود و بخشی از حجم معاملات جهان کاهش خواهد یافت.

نوریهیرو فوجیتو، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت اوراق میتسوبیشی یواف‌جی مورگان استنلی، می‌گوید: تقریبا قطعی به نظر می‌رسد که ترامپ بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چین، تعرفه‌ای ۲۵ درصدی وضع خواهد کرد. این باعث افزایش شدید تنش‌ها بین دو کشور خواهد شد. ایالات متحده، همین حالا هم بر ۵۰ میلیارد دلار از واردات چین تعرفه وضع کرده است.

در طول ماه گذشته، با نگرانی از جنگ تجاری، سهام شاخص شانگهای ۵.۳ درصد سقوط کردند. این شاخص امروز هم ۰.۹ درصد افت کرد و به ۲۷۰۰ واحد رسید، تا به کمترین میزان ۲ و نیم ساله خود (۲۶۵۳ واحد) که ۲ هفته قبل ثبت کرده بود، نزدیک شود.

اما آن‌سوی بازارها، در وال‌استریت، سهام آمریکا به ویژه سهام تکنولوژی، به لطف داده‌های قدرتمند اقتصادی اخیر و اعلام درآمدهای خوب شرکت‌ها، اوضاع بهتری دارند.

ماه گذشته شاخص نزدک ۵.۷ درصد جهش کرد و اپل تقریبا ۲۰ درصد به ارزش خود افزود، که این بزرگترین رشد درصدی آن از آوریل ۲۰۰۹ تاکنون است.

این هفته داده‌های تجاری بسیار مهمی منتشر خواهد شد که بررسی بخش تولید در روز سه‌شنبه و گزارش مشاغل در روز جمعه، از جمله آنها خواهند بود. این داده‌ها قطعا بر بازارهای وال‌استریت تاثیر خواهند گذاشت.

در بازار ارز، فرانک سوییس، که به عنوان سرمایه امن در اوضاع پر تنش تجاری در نظر گرفته می‌شود، به بالاترین نرخ ۴ ماهه خود در برابر دلار رسید (۰.۹۶۵۴). ین بدون تغییر در نرخ برابری ۱۱۱.۱۲ معامله شد.

اما ارز اقتصادهای درحال ظهور، تحت تاثیر سقوط شدید پزوی آرژانتین در روزهای اخیر، با نوسان معامله شد؛ روپیه اندونزی به نرخ برابری ۱۴۷۷۷ در برابر هر دلار سقوط کرد، که این پایین‌ترین نرخ آن از زمان بحران اقتصادی این کشور در ۲ دهه گذشته است. لیره ترکیه همچنان به افت خود ادامه داد و امروز با ۱ درصد سقوط در برابر دلار در نرخ ۶.۶۲۰۰ ایستاد.

کد خبر 415317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha