همشهری آنلاین: سمبل رضوی هماهنگ کننده ارشد امور انسانی مسلمانان روهینگیا در سازمان ملل نسبت به احتمال وقوع یک بحران انسانی برای پناهجویان روهینگیا در بنگلادش هشدار داده و تاکید کرد این نهاد منابع مالی و انسانی کافی برای مقابله با چنین بحرانی را در اختیار ندارد.

سازمان ملل درباره بحران انسانی پناهجویان روهینگیا هشدار داد

به گزارش ایرنا در روز دوشنبه به نقل از روزنامه 'هندو' ، سمبل رضوی گفت: در حالیکه کاملا مشخص است که در آستانه شروع فصل طوفانهای موسمی ما در مرحله وقوع یک بحران انسانی هستیم ، در سال جاری طرح پاسخ مشترک سازمان ملل تنها 34 درصد از بودجه درخواستی خود را دریافت کرده است.

سخنان این مقام مسوول در سازمان ملل مرتبط به امور مسلمانان آواره روهینگیا در حالی بیان می شود که در میان واکنش ضعیف جهان نسبت به بحران روهینگیا، هفته گذشته آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارش خود به شورای امنیت در مورد وضعیت روهینگیایی ها از آن به عنوان یک بحران انسانی عظیم نام برد. شورای حقوق بشر هم اعلام کرده است که رهبران نظامی میانمار باید برای 'نسل کشی' در خشونت های ماه اوت سال 2017 محاکمه شوند.

رضوی در خصوص اردوگاه های روهینگیا در منطقه کاگس بازار بنگلادش و اقدامات آماده سازی که برای مقابله با خسارات ناشی از شروع فصل بارانی در این کشور انجام شده است، گفت: در ابتدا دولت بنگلادش و ما انتظار هجوم گسترده مردم را نداشتیم اما در هفته های آخر ماه اوت (مرداد) سال گذشته بیش از 500 هزار روهینگیایی به بنگلادش آمدند و امروز بیش از 900 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در اردوگاه ها زندگی می کنند.

وی با تاکید بر اینکه طوفان ها و بارش های شدید همچنان یک چالش هستند، گفت در طول فصل بارانی سال جاری، رانش زمین و تخریب چادرها، بیش از 50 هزار روهینگیایی در اردوگاه ها را تحت تاثیر قرار دادند. اگر یک طوفان بزرگ رخ دهد ما دارای ظرفیت لازم برای نجات همه افراد نیستیم.

او با توجه به حضور جمیعت فشرده پناهجویان در کاگس بازار درباره احتمال وقوع یک بحران انسانی جدید در این منطقه اخطار داد.

وی در عین حال ترس برخی مقامات محلی مبنی بر احتمال گرایش برخی از این پناهجویان به سوی افراد دارای افکار افراطی را رد کرده و گفت هیچ نشانه ای مبنی بر افراطی شدن مسلمانان روهینگیا در اردوگاه های مهاجران وجود ندارد.

این مقام سازمان ملل در خصوص تمهیدات انجام شده برای بازگشت مسلمانان روهینگیا به کشور خود گفت: این بازگشت باید اختیاری باشد. یک توافق نامه میان بنگلادش و میانمار و همچنین کمیته سازمان ملل در امور مهاجران و برنامه توسعه سازمان ملل جهت تسهیل بازگشت مسلمانان روهینگیا امضا شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که دولت های دو کشور به مذاکرات خود ادامه دهند و جامعه بین المللی از روند بازگشت روهینگیا حمایت کند. وی تاکید کرد که مسلمانان روهینگیا نمی خواستند میانمار را ترک کنند اما آنها با خطر مرگ روبرو بودند.

این مقام سازمان ملل خاطرنشان کرد که بسیاری از خانواده ها از نزدیک شاهد قتل، تجاوز و آزار و اذیت بودند. وسعت این جنایت مشخص است. آنها همچنان استان راخین را به عنوان خانه خود می دانند اما ما نمی توانیم بدون تضمین ایمنی و حفظ شرافت روهینگیاها آنها را مجبور به بازگشت کنیم.

وی در ارتباط با افراطی شدن مسلمانان روهینگیا توضیح داد: هیچ نشانه ای مبنی بر نفوذ گروه های افراطی در میان مسلمانان روهینگیا وجود ندارد و بنگلادش دارای ظرفیت لازم برای مقابله با اینگونه تهدیدات می باشد اما باید آموزش لازم برای جوانان روهینگیا فراهم شود تا آنها به سوی افکار افراطی جذب نشوند.

به گفته مقامات بنگلادشی از ماه اوت سال 2017 نزدیک به 700 هزار مسلمان روهینگیا وارد بنگلادش شده اند درحالی که پیش از این حدود 400 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در مناطق مختلف بنگلادش زندگی می کردند.

هم اکنون بیش از 900 هزار مسلمان روهینگیا در اردوگاه های مهاجران در منطقه 'کاگس بازار' بنگلادش حضور دارند. نزدیک به 688 هزار نفر از این تعداد پس از آغاز دور جدید خشونت ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال گذشته به بنگلادش آمده اند.

بنگلادش و میانمار در تاریخ 25 ماه نوامبر یک توافق نامه برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخین امضا کردند.

بر اساس این توافق روند بازگشت مسلمانان روهینگیا به تدریج انجام خواهد شد درحالی که دو کشور باید امنیت، سلامت و کرامت آنها را تامین کنند.

اما دولت بنگلادش اعلام کرده است طرح بازگشت پناهجویان روهینگیا به میانمار که قرار بود از ماه ژانویه آغاز شود به تاخیر افتاده است.

مسلمانان روهینگیا خواهان بازگرداندن دارایی ها و مجازات عاملان قتل عام خانواده های خود از سوی دولت میانمار هستند.

دور جدید خشونت ها در میانمار پس از حمله شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکنان روهینگیا(ARSA) به چندین ایستگاه پلیس در ایالت راخین آغاز شد. ارتش و گروه های بودایی با حمله به مسلمانان روهینگیا اقدام به کشتار، تجاوز و آتش زدن روستاهای روهینگیایی کردند.

به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، در جریان این حملات بیش از 6 هزارو500 مسلمان روهینگیایی کشته شده اند.

سازمان عفو بین الملل اخیرا در گزارشی ادعا کرد شبه نظامیان روهینگیا در طول درگیری های سال گذشته در منطقه راخین روستاییان هندو را قتل عام کرده اند.

کد خبر 415338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha