همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه گفت: کشورش اقدامات غیرقانونی آمریکا در برخی مسائل از جمله در خصوص ایران، سازمان تجارت جهانی و مناقشه اسراییل و فلسطین را نمی‌پذیرد.

روسیه: اقدامات ضد ایرانی آمریکا را نمی پذیریم

به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف روز (دوشنبه) به مناسبت آغاز سال تحصیلی در این کشور به دانشگاه روابط بین الملل مسکو «مگیمو» وابسته به وزارت خارجه روسیه رفت و این مطلب را در جمع دانشجویان این دانشگاه بیان کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا اقداماتی می کند که ارتباطی با دیپلماسی ندارد، اظهار داشت: ما اقدامات غیرقانونی واشنگتن که بسیاری از دستاوردهای جهانی را از بین می برد نمی پذیریم. آنها از توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام که سندی مهم و بی سابقه بود خارج شدند یا در خصوص حل مناقشه اسراییل و فلسطین تلاش های سایر کشورها را به هدر می دهند.

  • روسیه، ایران، ترکیه و سوریه برای تفکیک تروریست ها از معارضان تلاش می کنند

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه اوضاع ادلب غیر قابل تحمل شده است، اظهار داشت: روسیه به همراه ایران و ترکیه به عنوان اعضای مذاکرات صلح آستانه و دولت سوریه برای تفکیک معارضان سوری مسلح از تروریست ها در استان ادلب تلاش می کنند با این وجود آتش بس در این منطقه بیش از دو ماه است که بطور منظم نقض می شود و مواضع ارتش سوریه از این منطقه مورد حمله قرار می گیرد.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: از آنجا (از استان ادلب) تعداد زیادی پهپاد پرتاب می شود و تروریست ها تلاش دارند تا به این وسیله به پایگاه روسیه در حمیم حمله کنند؛ تاکنون بیش از 50 پهپاد تروریست ها نابود شده است.

  • آمریکا و متحدانش از سیاست فشار و اولتیماتوم استفاده می کنند

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گروه کوچکی از کشورها به رهبری آمریکا خواهان مذاکره نیستند و بجای دیپلماسی از سیاست فشار و تهدید استفاده می کنند و ما این رویکرد آمریکا و متحدانش را هر روز شاهد هستیم.

وزیر خارجه روسیه سیاست خارجی آمریکا را مبتنی بر برتری جویی خواند و خاطرنشان کرد: تا وضعیت به مزاج آمریکا ناخوشایند می شود، آنها تلاش های دیپلماتیک را کنار می گذارند و از تحریم استفاده می کنند و جالب است که قوانین داخلی کشورشان را برای اجرا در سراسر جهان بکار می گیرند.

لاوروف ادامه داد: بکارگیری تدابیر تحریمی یکجانبه آمریکا در خارج از مرزهای این کشور، به بحرانی جدی برای دیگر کشورهای جهان از جمله متحدان این کشور تبدیل شده است.

  • ترامپ و پمپئو ضرورت گفت وگو با روسیه را درک می کنند

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور ضرورت گفت وگو با روسیه و اینکه چنین گفت وگویی به نفع واشنگتن است را درک می کنند.

وی با اشاره به حضور خود در دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی و گفت وگویش با پمپئو در حاشیه آن اظهار داشت: این اشخاص به ضرورت برقراری روابط با روسیه اعتقاد دارند و آن را ازجمله به نفع ایالات متحده می دانند.

به گفته لاوروف، شرکت های آمریکایی علاقه مند به حضور در بازار روسیه هستند و منافع اقتصادی آمریکا نمی تواند در همکاری با روسیه نادیده گرفته شود.

  • آمریکا مدرکی دال بر دخالت روسیه در انتخابات این کشور ارایه نداده است

لاوروف به اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا نیز پرداخت و خاطرنشان کرد که در تحقیقات «رابرت مولر» دادستان ویژه آمریکا در مورد مداخله ادعایی روسیه تاکنون هیچ مدرکی ارائه نشده است.

وی ادامه داد: در آمریکا با خواسته ترامپ برای برقراری روابط خوب با روسیه، مقاومت می شود و لابی ضدروسی در واشنگتن مسبب تحقیقات مولر در این رابطه است با این وجود در طول دو سال گذشته حتی یک مورد که مداخله روسیه در امور داخلی آمریکا را اثبات کند، ارائه نشد.

  • توانایی دیپلماتیک انگلیس قابل ستایش است

لاوروف در ادامه سخنان خود با ستودن دیپلماسی انگلیس در مساله اسکریپال گفت که صادقانه کلاهم را (به نشانه احترام) در برابر دیپلمات های انگلیسی بر می دارم که توانستند شرکای اروپایی خود را برای اخراج دیپلمات های روسی در مساله اسکریپال متقاعد کنند.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها در خصوص مساله اسکریپال، جلوتر از انگلیسی ها دویدند، اظهار داشت: در این روند توانایی دیپلمات های انگلیسی برای متقاعد کردن و جلو فرستادن کسانی که حاضرند کارهای دشوار را برعهده بگیرند، مشاهده کردیم.

به گزارش ایرنا، اسفندماه سال گذشته سرگئی اسکریپال جاسوس روس و دخترش در سالزبری انگلیس با ماده شیمیایی ترور شدند، انگلیس بلافاصله کرملین را بانی این ترور دانست و مقامات این کشور از جمله ترزا می بشدت به روسیه تاختند.

بلافاصله پس از اتهامات مطرح شده از سوی انگلیس و در شرایطی که هنوز تحقیقات در این زمینه شروع نشده بود، نزدیک به 30 کشور غربی عمدتا عضو ناتو حدود 150 دیپلمات روسیه را از کشورشان به همین دلیل اخراج کردند.

آمریکا که در تعداد اخراج دیپلمات های روس از انگلیس هم پیشی گرفت، یکی از سه کنسولگری باقیمانده روسیه در کشورش را هم تعطیل کرد.

روسیه نیز در مقابل این کشورها اقدامات متقابل انجام داد اما با انگلیس برخورد به مراتب سختری داشت و علاوه بر اخراج 23 دیپلمات انگلیسی، یکی از مراکز فرهنگی این کشور را در روسیه تعطیل کرد.

کد خبر 415340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha