همشهری آنلاین: یک کارشناس مسکن با تأکید براینکه اگر اتفاق خاصی در متغیرهای کلان و اصلی اقتصاد رخ ندهد هرچه به نیمه دوم سال نزدیک شویم مسکن دچار رکود بیشتری خواهد شد، گفت: قیمت مسکن در یک سال گذشته عقب‌افتادگی خود از تورم را تا حدودی جبران کرد.

Housing

بهروز ملکی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که آیا بخش مسکن وارد رکود شده است و آیا این رکود بعد از یک رونق چند ماهه طبیعی است، گفت: بازار مسکن دوره رکودی خود را از سال ۹۲ آغاز و تا اواخر سال ۹۵ ادامه داد و از اواخر سال ۹۵ با یک رونق ملایمی در سال ۹۶ رونق بازار مسکن به شکل محسوسی خود را نشان داد.

وی افزود:‌ از نیمه دوم سال ۹۶ و از زمان کاهش دستوری نرخ سود بانکی رونق و افزایشی قیمت مسکن شتاب بیشتری گرفت بنابراین قیمت مسکن در تهران نسبت به سایر شهرها با یک رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه شد. اینکه این رونق و افزایش قیمت مسکن به همین ترتیب ادامه یابد و متقاضیان بازار مسکن و سوداگران جو بازار را ملتهب نگه دارند مشخص نیست اما چون تقاضای مصرفی از این قیمت‌های کنونی پشتیبانی نمی‌کند انتظار می‌رود هرچقدر به سال ۹۸ نزدیک‌تر شویم امکان رکورد بیشتر باشد.

ملکی خاطرنشان کرد: برای پیش‌بینی آینده بازار مسکن با یک سری پیش‌فرض‌ها می‌توان به سناریوهایی رسید اما بهترین سناریو برای بخش مسکن این است که هرچقدر جلوتر برویم احتمال افتادن بازار در رکورد بیشتر خواهد بود.

این تحلیلگر بخش مسکن گفت: اگر اتفاق خاصی در متغیرهای کلان و اصلی اقتصاد کشور مثل بازار ارز، وام مسکن، بورس و مصالح ساختمانی رخ ندهد باید یک رکود چند ساله را برای بخش مسکن شاهد باشیم.

  • وقتی سوداگران مسکن متوجه رکود در بازار مسکن شوند از بازار فرار خواهند کرد

ملکی ادامه داد: قیمت مسکن به گونه‌ای شده است که قدرت خرید متقاضیان از آن قیمت‌ها پشتیبانی نمی‌کند بنابراین وقتی سوداگران مسکن متوجه رکود در بازار مسکن شوند از بازار فرار خواهند کرد.

ملکی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان گفت که بازار مسکن باز هم همانند سال ۹۲ تا ۹۵ دچار رکود عمیق می‌شود، گفت: نمی‌توان از هم‌اکنون در خصوص اقتصاد و بازار مسکن پیش‌بینی انجام داد و گفت که مسکن تا چند سال دچار رکود خواهد شد اما به هر حال دوره رکود تابعی از مجموعه‌هایی از متغیرهای نقدینگی، رشد نرخ، ارز، وام مسکن، مصالح ساختمانی و بورس است.

  • بازار مسکن در ۴ سال رکود از تورم عقب افتاد اما تا حدودی جبران کرد

ملکی در پاسخ به این سؤال که کارشناسان براین باور هستند که رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته کمتر از نرخ تورم بوده است چرا که ۴ سال در رکودی عمیق فرو رفته بود، اظهار داشت: بازار مسکن در ۴ سال رکود از تورم عقب افتاد اما در یک سال اخیر تا حدودی با افزایش قیمت این عقب افتادگی را جبران کرد.

کد خبر 415375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha