همشهری آنلاین: مستند چند منظوره راوی درباره شکست هیمنه دشمن در عملیات آزادسازی سوسنگرد که با استفاده از فناوری ۳۶۰ درجه به صورت واقعیت مجازی (وی. آر) در کشور تولید شده است در ستاد مرکزی راهیان نور رونمایی شد.

دفاع مقدس

به گزارش ایرنا، امیر سرتیپ دوم ستاد «حمیدرضا گرامی»، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس روز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه بخشی از تاریخ دفاع مقدس در این اثر انتخاب شده که مقام معظم رهبری و نیروهای سپاه و ارتش در آن حضور داشتند، اظهار داشت: در این مستند از دوربین 360 درجه استفاده شده که می ‌توان واقعیت را به صورت مجازی درک کرد و برای نخستین بار کاری در حوزه‌ دفاع مقدس با این کیفیت انجام شده است.

وی توضیح داد: عملیات آزادسازی سوسنگرد بیست و ششم آبان سال 1359 و کمتر از 2 ماه از آغاز جنگ تحمیلی در 31 شهریور همان سال به ‌قدری مهم و حائز اهمیت بود که معادل پیروزی در تمام جنگ محسوب می‌شد.

در ادامه این نشست خبری «حسن راثی» کارگردان این مستند چند منظوره نیز گفت: فناوری استفاده شده در این مستند با عنوان «وی آر» مخاطب را به عملیات حصر سوسنگرد می برد و تمام ری اکشن هایی (واکنش هایی) که یک رزمنده دارد را تجربه می کند. همه صحنه ها به صورت واقعی بازسازی و فیلمبرداری شده است.

وی از رونمایی کامل این مستند فاخر در حوزه دفاع مقدس همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و افزود: قرار است با مساعدت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، این مستند در نمایشگاه رسانه های دیجیتال به نمایش درآید. بخش اول از چهار بخش که در حدود هشت دقیقه می شود آماده شده است. در بخش اول مخاطب پشت دوربین 360 قرار می گیرد و فضای کلی عملیات را از نظر می گذراند، در بخش دوم وارد قرارگاه می شود، در بخش سوم به مقر تیپ دوم می رویم و بخش چهارم حصر شکسته می شود و رزمندگان وارد شهر می شوند.

راثی با اشاره به ویژگی های این مستند توضیح داد: این کار مابه ازای داخلی و خارجی ندارد و کاملا بومی سازی شده است. این پروژه 60 شغل ثابت ایجاد کرده است. به دلیل تاثیراتی که فیلم بر روی ذهن می گذارد و امکان مشاهده طولانی مدت برای مخاطب وجود ندارد فیلم 20 دقیقه ‌ای در چهار تا چهار و نیم دقیقه پخش می شود.

وی به هزینه دو میلیارد تومانی این مستند اشاره کرد و افزود: در بزرگترین صحنه از تولید و ساخت این مستند 180 نفر بازیگر تئاتر به ایفای نقش پرداختند، فیلمبرداری از این کار بسیار مشکل بود چرا که در صحنه ها امکان توقف وجود نداشت و بازیگران باید بی وقفه بازی می کردند. کار به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی تولید شده است.

در ادامه این نشست خبری «محمدعلی عزیزی» مدیر تولید این مستند دفاع مقدس نیز گفت: برای این مستند یک شهر سوسنگرد در منطقه مرتضی گَرد تهران ساخته شد. نکته مهم دیگر در این نوع فیلم «انتخاب» است، یعنی مخاطب تصمیم می گیرد که کدام نقطه از صحنه‌ی فیلم را ببیند. از سختی های بزرگ کار ما نیز برآورد هزینه بود.

شکست حصر و آزادسازی سوسنگرد، بیست و ششم آبان سال 1359 و کمتر از 2 ماه از آغاز جنگ تحمیلی در31 شهریور همین سال انجام شد.

آزادسازی سوسنگرد، موجب تقویت روحیه رزمندگان اسلام شد و تقویت روحیه رزمندگان اسلامی پیروزی‌های زیادی را در پی داشت و از جمله اتفاقات مهم در هشت سال دفاع مقدس بود که با دستور مستقیم امام(ره) انجام گرفت.

کد خبر 415419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha