همشهری آنلاین: لایحه ارسالی از سوی شهرداری مبنی بر اصلاحیه بند الف مصوبه اصلاحیه تعیین بهای خدمات و چگونگی نظارت بر جمع آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران در جلسه شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

احمد مسجدجامعی

ابتدا زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در خصوص این لایحه توضیحانی داد و به اصلاح آن در کمیسیون اشاره کرد. وی در خصوص این اصلاحات گفت: لایحه شهرداری در دو ماده و پنج تبصره اصلاح شد که در ماده اول شهرداری موظف شده تولید کنندگانی را که در جمع آوری پسماندهای ویژه خود اقدام مقتضی به عمل نمی‏آورند، شناسایی و به سازمان محیط زیست معرفی نماید.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ماده دوم اظهار داشت: طبق ماده دوم، شهرداری مجاز است به منظور رعایت و توسعه استانداردهای زیست محیطی و نیز همکاری با مراکز درمانی، بیمارستانی و بهداشتی، پسماندهای ویژه را با رعایت قوانین و مقررات موضوعه و با لحاظ این که عادی سازی، جمع آوری و حمل این گونه پسماندها بر عهده شهرداری تهران نیست، صرفاً به صورت موقت جهت حفظ بهداشت عمومی نسبت به جمع‏آوری و حمل این نوع پسماندها اقدام نماید.

در ادامه این جلسه احمد مسجدجامعی در ارزیابی این لایحه گفت: اینکه در اصلاحیه این لایحه بگوییم جمع آوری و حمل پسماندهای ویژه به عهده شهرداری نمی باشد و به عهده وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی است به معنای حل مساله نیست. این زباله های بیمارستانی در کیسه‏های پلاستیکی معمولی قرار می‏گیرد و با دیگر زباله ها یکی و بسیار باعث گسترش آلودگی می‏شود . این موردی که دوستان فیلم نوجوانی را نشان دادند و در شبکه های مجازی آمده است از همین زباله ها به شدت آسیب پذیرند. این اشیای برنده در این مکان‏ها کلی منشا آثار سوء برای بچه‏های زباله جمع کن و دیگران می شود. همین بچه‏هایی که تا کمر در زباله فرو می‏روند که مثلا یک چیزی به دست آورند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: درست نیست ما به مردم تهران اعلام کنیم این مسولیتش به عهده ما نیست به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. بلکه باید فکری برایش کرد. این مسئوولیت مشترک است.

وی در ادامه اظهار داشت: شهرداری ماشین‏های ویژه حمل زباله‏های خطرناک را تهیه کرده یعنی مقدماتی برای این کار فراهم کرده است.

مسجدجامعی با اشاره به این که در حال حاضر موضوع اساسی‏تری وجود دارد گفت من در بازدیدهای تهران‏گردی جایی را دیدم که این آب فاضلاب بیمارستانی و شیرابه‏ها و مانند آن ها به طرف رود دره‏ها و مزارع می‏رود و آلودگی ایجاد می‏کند. برای این قضیه باید فکری کرد. اینکه مسولیت ما نیست مسولیت آنهاست نمی تواند پاسخ مردم باشد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اینکه می‏گوییم شهرداری مجاز است، مشکل مردم را حل نمی‏کند. اینجا ما یک تعهد اخلاقی، مدنی، شهری و شهروندی داریم که برای این مساله یک راه حلی پیدا کنیم. با تبدیل و تغییر عبارت از «موظف» به «مجاز» مشکلی حل نخواهد شد. و باری از دوش ما بر نخواهد داشت.

مسجدجامعی ضمن بیان این موضوع که تبدیل پسماندهای خطرناک به پسماندهای معمولی روند خود را دارد افزود: اینکه می گوییم شهرداری گزارش دهد این خودش یک سازو کار ویژه‏ای می‏خواهد ما کجا این ساز و کار را دیدیم؟ متخصصان درباره مساله آب چرخانی و مانند این‏ها می‏‌گفتند که خیلی از بیمارستان‏ها در تهران این‏ها را دارند ولی به دلیل اینکه هزینه دارد یا کارشناس مرتبط و ویژه این رشته‏‌ها وجود ندارد حتی در مراکز درمانی صاحب نام گاهی این اتفاق نمی‏افتد. و این منشا آلودگی‏های گسترده می‌‏شود.

کد خبر 415454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha