همشهری آنلاین: رییس سازمان برنامه و بودجه خبر داد: دولت پنج بسته و ۱۲ برنامه معیشتی برای عبور از شرایط نابسامان اقتصادی با ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه تهیه کرده که در جلسه‌ای باید به صورت مفصل به اطلاع نمایندگان برسد.

نوبخت

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 14 شهريور) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی مجلس به رد طرح تامین کالاهای اساسی، گفت: امضای این طرح توسط تعدادی از نمایندگان و موافقت مجلس با فوریت رسیدگی به آن نمادی از مردم دوستی مجلس است و بنده آن را تقدیس می‌کنم.

وی ادامه داد: در شرایط ویژه‌ای هستیم. مطلعید که برای گذر از تکانه‌ای که به اقتصاد وارد شد و بخشی از اقتصاد را تحت تاثیر قرار داد، نیاز به ساز و کارهای مختلفی داریم، به همین دلیل مقام معظم رهبری شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه را تشکیل دادند. این شورا مستمرا در حال بررسی مسائل روز کشور است. یکی از مسائلی که این شورا تشخیص داد یافتن روشی جبرانی برای مردم و مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و پیمانکاران بود.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: با تکلیف این شورا، سازمان برنامه و بودجه اقداماتش را انجام داد و گزارش خود را برای روسای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه و مرکز پژوهشهای مجلس و برخی دستگاه‌های دیگر، فرستاد اما به نظر می‌رسد نمایندگان هنوز نمی‌دانند که دولت پنج بسته و ۱۲ برنامه را برای گذر از این شرایط تهیه کرده است که باید در جلسه‌ای مفصل این بسته‌ها و برنامه‌ها به اطلاع نمایندگان برسد.

نوبخت خاطرنشان کرد: رییس جمهور بنده را موظف کرد در جلسه فوق‌العاده امروز بعدازظهر ستاد اقتصاد مقاومتی این بسته‌ها و برنامه‌ها را بار دیگر بررسی و نهایی کنیم.

وی از اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای برنامه‌ها و بسته‌های اقتصادی دولت خبر داد و گفت: ۱۳ میلیارد دلار از این مبالغ برای ۲۵ قلم کالای اساسی، ‌دارو و نهاده‌های کشاورزی اختصاص خواهد یافت که معادل ریالی آن ۱۷هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۷۵۰۰ میلیارد تومان این مبلغ به ۵ قلم کالا اختصاص خواهد یافت. دولت در حدود ۲۹ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای برنامه‌ها و بسته‌های تهیه شده اختصاص داده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: حق بود مجلس بنده را دعوت می‌کرد تا برنامه‌های دولت را برای نمایندگان تشریح می کردم تا با یک قیام و قعود برای کشور تصمیم گیری نشود. البته مطالعات دولت، طبقه‌بندی است اما این حق نمایندگان است که در این باره اطلاع داشته باشند.

نوبخت طرح مجلس را موجب ایجاد انحصار در توزیع کالاهای اساسی دانست و افزود: تعدادی کالای ترجیحی ارزان‌تر را به تعدادی مغازه خواهید داد اما نتیجه آن چه خواهد بود؟ از فردا به جای صرافی‌ها جلوی مغازه‌ها صف‌های طولانی تشکیل می‌شود و ایجاد یک صحنه زشت در معابر و کوچه‌های شهرها درست می‌شود و عده‌ای نیز جلوی همان مغازه‌ها پیت‌های روغن را به قیمت آزاد خواهند فروخت.

وی بار دیگر از برنامه‌های دولت برای عبور از شرایط نابسامان اقتصادی سخن گفت و افزود: دولت برای همه نیازمندان طرح و برنامه دارد. شما هر لحظه که اراده کنید می‌توانید این طرح را مجددا به جریان بیندازید اما اجازه دهید دولت طرح ها و برنامه هایش را برای مدیریت بازار اجرا کند و شما هم نظارت داشته باشید.

کد خبر 415524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha