مجلس خبرگان رهبری یکی از ‌آرام‌ترین اجلاسیه‌های خود را برگزار کرد. مراسم افتتاحیه در اتفاقی کم‌سابقه و شاید بی‌سابقه مهمان ویژه نداشت و آیت‌الله احمد جنتی تک‌سخنران این برنامه از جایگاه ریاست مجلس بود.

اجلاس خبرگان

آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی نایب‌رئیس اول خبرگان شاید به همان علت غیبت‌هایش در مجمع تشخیص مصلحت نظام قادر به حضور در اجلاسیه خبرگان هم نشده بود. علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز به‌عنوان مهمان ویژه این مراسم در جمع خبرگانی‌ها حاضر نشده بود.

او احتمالا فردا در دومین روز اجلاس خبرگان نیز حاضر نخواهد شد و برای دیدار با رئیس مجلس دومای روسیه عازم این کشور می‌شود. رئیس‌جمهور هم از اعضای غایب مجلس خبرگان بود. او برای افتتاح چند پروژه پتروشیمی به عسلویه رفته و دعوت هیأت رئیسه خبرگان را برای سخنرانی در افتتاحیه نپذیرفته بود.

سیداحمد خاتمی، سخنگوی هیأت رئیسه ابراز امیدواری کرده بود که روحانی نه برای سخنرانی اما به سبب عضویتش در خبرگان در جلسه حضور یابد. با این حال هواپیمای سفر روحانی و هیأت همراهش همان صبح‌هنگام عازم جنوب کشور شده بود.

برخلاف فضای حاکم بر اجلاسیه شهریور خبرگان، حاشیه‌ها زودتر به مصاف آن رفته و برخی انتقادات را متوجه آن ساخته بودند. عماد افروغ، نماینده پیشین اصولگرای مجلس و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه در آستانه اجلاسیه خبرگان به ایرنا گفته است: «اگر قرار باشد ولایت ایدئولوژیک فقیه مبنا قرار گیرد، خود مجلس خبرگان نیز مستلزم یک تحول ساختاری خواهد بود.»

او به عنوان یک نظریه‌پرداز انقلابی گفته بود ساختار ما قفل کرده است باید این قفل را بشکنیم و باید انبساط حاصل شود بالاترین شرط انبساط هم تحول در مجلس خبرگان است. هجمه یکی از محصوران به جایگاه و صلاحیت خبرگان در آستانه اجلاسیه پنجم هم آنچنان بود که واکنش رئیس دفتر آیت‌الله جنتی در مجلس خبرگان را برانگیخت.

عباسعلی کدخدایی در صفحه توئیترش نوشت: «متن روزهای اخیر منتسب به آقای کروبی یادآور بیانیه‌های ایشان در سال 88است. متن‌هایی که از آن ایشان نیست و ظاهرا برای او می‌نویسند، همانند تصمیماتی که برای او می‌گیرند. ‌ای کاش ایشان از حصر فکری اطرافیان درمی‌آمد، خودش فکر می‌کرد، خودش تصمیم می‌گرفت و خودش می‌نوشت.»

  • می‌خواهند ناکارآمدی به پای رهبری ثبت شود

با این حال دستور کار اجلاسیه پنجم خبرگان بر مبنای همان موضوعی که از قبل اعلام شده بود دنبال شد. در غیاب مهمانان و برخی اعضا، موضوع بهبود وضعیت اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم مجال طرح بیشتری از زبان آیت‌الله جنتی یافته بود. اظهارات رئیس مجلس خبرگان انعکاسی از اطلاعیه اردیبهشت‌ماه او بود.

همان نامه‌ای که از روحانی خواسته بود بابت خسارت وارده در برجام عذرخواهی کند. براساس گزارش خبرگزاری صداوسیما، جنتی در اجلاسیه دور پنجم خبرگان رهبری با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: در ماه‎های اخیر تلاش گسترده رسانه‎ای صورت گرفته تا ناکارآمدی دستگاه‎های مختلف به‌صورتی هماهنگ به پای رهبر معظم انقلاب نوشته و ثبت شود، این در حالی است که ایشان در موارد متعدد، بیشترین اختیارات را به دستگاه‌ها اعطا فرموده و بیشترین پیگیری را برای تحقق آن به عمل آورده‎اند.

ازجمله این اختیارات به‌عنوان نمونه می‎توان به اعطای اختیارات خاصه به دستگاه قضا برای برخورد ویژه و سریع با مفسدان اقتصادی، قرار دادن خطوط قرمز ویژه در مذاکرات هسته‎ای هنگام امضای برجام و همچنین تصویب کنوانسیون‎های خارجی برای جلوگیری از تحمیل خسارت به کشور (ایشان در سخنرانی اخیر خود اعلام کردند که تیم مذاکره‌کننده نتوانستند بخشی از خطوط قرمز ترسیم شده را رعایت و محقق کنند) و تشکیل کارگروه ویژه اقتصادی به ریاست دولت و رئیس‌جمهور و حضور سایر قوا با اختیارات ویژه که مصوبات آن فراتر از قوای دیگر قابلیت اجرایی شدن داشته و راهی آسان و مهم برای حل بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم است، اشاره کرد.

رئیس مجلس خبرگان در ادامه سخنان خود، به دستور رهبر معظم انقلاب به قوه قضاییه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: قوه قضاییه در شرایطی که اعمال فشار خارجی و سودجویی و رانت‌خواری داخلی، دو بازوی ایجاد نارضایتی مردم شده است، با سرعت بسیار زیاد و قاطعیت هرچه تمام‌تر می‌تواند مفسدان دانه درشت از هر جناح و دسته و در هر مقامی را احضار کند و در پیشگاه ملت به‌دست عدالت بسپارد تا عملا راهبرد دشمن را برای ایجاد نارضایتی مختل کرده باشد.

آیت‌الله جنتی تأکید کرد: برخورد سریع و قاطع با مفسدان و رانت‌جویان داخلی، می‎تواند به مردم برای تحمل شرایط دشوار اقتصادی روحیه بدهد و این حس را به مردم منتقل کند که حاکمیت جمهوری اسلامی درد مردم را فهمیده و با آن همراه است. او اضافه کرد: احتکار سودجویان خون مردم را در شیشه کرده است تا حدی که پوشک نوزاد را هم در انبارها نگه‌داشته‌اند تا قیمتش افزایش یابد، برخورد با سودجویان اهتمام جدی می‌طلبد و می‎تواند از نارضایتی عمومی جلوگیری کند.

  • ترامپ به‌دنبال دیدار با روحانی است

رئیس مجلس خبرگان گفت: آمریکا اردیبهشت‌ماه گذشته با وجود انجام تمامی تعهدات برجام توسط ایران، درحالی‌که به تعهداتش عمل نکرده بود، رسما از این پیمان خارج شد. هر چند اروپا اعلام کرد که از این توافق خارج نمی‌شود، ولی عملا اروپا به اهرمی برای پیگیری خواسته‌های آمریکا یعنی مذاکره بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای تبدیل شد.

آیت‌الله جنتی درباره پیشنهاد مذاکره مجدد از جانب ترامپ هم تصریح کرد: ترامپ با وجود خروج از برجام و اعمال دو مرحله تحریم علیه مردم ایران مجددا برای فریب مردم اعلام کرده که حاضر است با مقامات ایران بدون پیش شرط مذاکره کند. حتی برخی شیطنت‎ها برای برقراری ملاقات در حاشیه اجلاس سازمان ملل میان ترامپ و آقای روحانی در جریان است.

کد خبر 415553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha