همشهری آنلاین: بررسی تازه‌ترین آمار تجارت خارجی گمرک نشان می‌دهد که در پنج ماه نخست امسال ۸۸۱ میلیون و ۸۲۱ هزار دلار قطعات منفصله تولید خودرو وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۰۳.۶ درصد رشد داشت.

گمرک

به گزارش ایرنا، براساس آمار گمرک، تلفن همراه، موز و برنج سفید در شمار 15 قلم کالای عمده وارداتی در پنج ماهه نخست امسال بودند.

  • واردات تلفن همراه 93 درصد افزایش یافت

مبارزه با قاچاق گوشی‌های تلفن همراه همواره مطرح بوده و سرانجام مرحله عملیاتی طرح کددار کردن گوشی‌های تلفن همراه (رجیستری) از اواخر مهر پارسال با هدف ساماندهی ورود گوشی‌ها به کشور و مبارزه با قاچاق آن، آغاز شد.

براساس آمار تجارت خارجی گمرک طرح رجیستری تلفن همراه موجب شده در پنج ماه نخست امسال 239 میلیون و 790 هزار و 594 میلیون دلار موبایل وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از لحاظ ارزشی 92.9 درصد رشد داشت.
واردات گوشی تلفن هراه از لحاظ وزنی در پنج ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 51.54 درصد افزایش یافت.

  • واردات برنج از لحاظ وزنی 19 درصد کاهش یافت

واردات برنج در پنج ماهه نخست امسال 838 هزار و 927 تن برنج سفید به ارزش 863 میلیون و 131 هزار و 391 دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ وزنی 19.6 درصد و از لحاظ ارزش 13 درصد کاهش یافت.

واردات برنج به لحاظ وزنی 6 درصد و از لحاظ ارزشی 5 درصد از کل واردات کشور در بازه زمانی یادشده به خود اختصاص داده است.

براساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران در پنج ماهه نخست امسال 13 میلیون و 963 هزار تن کالا به ارزش 18 میلیارد و 839 میلیون دلار کالا وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 6 درصد و از نظر ارزشی 9.66 درصد کاهش داشت.

کد خبر 415740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha