شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماموریت «سعد الحریری» پس از گذشت ۱۵ هفته برای تشکیل دولت لبنان با گره‌هایی روبرو شده است؛ در این میان سرنخ برخی گره‌های داخلی به گره‌های خارجی مرتبط می‌شود.

 فشارهای خارجی بر فرایند تشکیل دولت لبنان

به گزارش ایرنا، با به طول انجامیدن روند تشکیل کابینه الحریری، بیشتر نیروهای سیاسی لبنانی که تشکیل دولت به آنها ارتباط دارد، عوامل تاخیر در تشکیل کابینه را به گره های داخلی همچون سهم خواهی دو حزب «نیروهای لبنانی» (القوات اللبنانیه) به ریاست «سمیر جعجع» و «سوسیالیست ترقی خواه» به رهبری «ولید جنبلاط» مرتبط می دانند و معتقدند که مخالفت «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و نزدیکان او در حزب «جریان ملی آزاد» است که ماموریت نخست وزیر را با مشکل مواجه کرده است.

اما عده ای از سیاستمداران، احزاب و ناظران سیاسی نیز هستند که گره های داخلی را متصل به نخی می دانند که در خارج است.

«حزب الله» و برخی نمایندگان 8 مارسی و حتی برخی از 14 مارسی ها، بر این باورند که گره موجود در خارج است.

مقام های حزب الله همواره از سنگ اندازی عربستان سعودی در روند تشکیل دولت در لبنان هشدار می دهند. برخی روزنامه ها به نقل از منابع خود گزارش می دهند که ریاض، منتظر روشن شدن نتایج در دیگر میدان ها، مانند یمن، سوریه است و نیز به عرصه های سیاسی مثل تشکیل پارلمان و دولت در عراق یا کارگر شدن فشارهای شدید اقتصادی بر ایران برای تغییر رفتار و کاهش حضور منطقه ای جمهوری اسلامی، نگاهی دارد.

ناظران سیاسی که چنین نظری دارند، تاکید می کنند که آمریکا و عربستان از نتایج انتخابات پارلمانی لبنان خشمگین هستند که به پیروزی حزب الله و جریان ها و شخصیت های نزدیک به آن منجر شد. از این رو درست پیش از آغاز مجلس و روند تشکیل دولت، با اضافه کردن حزب الله به لیست گروه های تروریستی و تحریم برخی از اعضای شاخه سیاسی آن، قصد کودتا علیه نتایج انتخابات را دارد.
البته عده ای نیز به سفرهای جداگانه جعجع و جنبلاط به عربستان و دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اشاره می کنند و بر این باورند که تا ریاض چراغ سبز نشان ندهد، این دو سیاستمدار لبنانی و احزابشان، راضی به کوتاه آمدن از مطالبات خود در کابینه و در نتیجه تشکیل دولت نمی شوند.

روزنامه منطقه ای «الحیات» در تیر ماه از نگرانی رهبران سیاسی لبنان، از بازگشت دخالت های خارجی گفته بود و نوشت: نبیه بری بر این باور است که اگر فضای پر مانع امروز ادامه یابد، دخالت های خارجی بار دیگر بازخواهد گشت.

ناظران از همان ابتدا می گفتند نگرانی رئیس پارلمان و رئیس جمهوری لبنان این است که در صورت عدم تشکیل در هفته های نخست، دخالت های خارجی افزوده خواهد شد و برخی گروه های سیاسی اوضاع را به تحولات خارجی در منطقه گره خواهند زد و روی آنها حساب باز خواهند کرد.

شخص الحریری همواره وجود دخالت های خارجی را در فرایند تشکیل دولت سوم خود رد کرده و علت تاخیر را اختلافات داخلی معرفی می کند.

روزنامه «الاخبار» اما نوشت: کلید حل مشکل در دست سعد الحریری نیست بلکه در عربستان سعودی است که پرونده لبنان را به پرونده های منطقه ای دیگر گره می زند.

  • اقرار به وجود گره خارجی

الحریری عصر دوشنبه، پس از گذشت 102 روز از ماموریتش در تشکیل کابینه، پیشنویسی از ساختار دولت سوم خود را به میشل عون ارئه داد اما با مخالفت وی روبرو شد. دفتر رئیس جمهور، عدم رعایت کردن معیارهای اساسی و دستورات رئیس جمهوری توسط نخست وزیر را باعث مخالفت عون اعلام کرد؛ یعنی اختصاص سهمیه بیش از حد برای نزدیکان به عربستان.
تارنمای خبری «لبانون فایلز» نوشت که برای نخستین بار منابع آگاه به جریان المستقبل به وجود گره خارجی اقرار کردند و در نشستی داخلی تاکید کرده اند که گره ها داخلی نیستند.

همزمان عکسی در فضای رسانه ای لبنان منتشر شد که خشم همه را برانگیخت. در این تصویر «عثمان علم الدین» نماینده حزب «جریان المستقبل» پرچم عربستان سعودی را در دفتر خود به جای پرچم لبنان نصب کرده بود. هر چند که پس از چند ساعت، او با انتشار عکس دیگری از جهت دیگر اتاق خود وجود پرچم لبنان در کنار پرچم آبی المستقبل را به نمایش گذاشت، اما بسیاری همین عکس را نشانه ای آشکار در نقش منفی عربستان در روند تشکیل دولت لبنان دانستند.

«ادگار طرابلسی» نماینده پارلمان لبنان نیز در اظهار نظری از وجود تصمیمی در خارج از این کشور جهت به تعویق افتادن تشکیل دولت سخن گفت.

شبکه تلویزیونی «ام. تی. وی» لبنان که گرایشی کاملا به عکس جریان مقاومت دارد، به نقل از منابع خود گزارش داد که گره های تشکیل دولت، نمی توانند داخلی باشند و این در جریان ارائه ساختار تشکیل کابینه و مخالفت عون به خوبی روشن است، چرا که الحریری، پیشنویسی را ارائه کرد که از قبل مطمئن بود پذیرفته نمی شود.

روزنامه «الشرق الاوسط» نیز در مطلبی، دو گره معروف یعنی همان جعجع و جنبلاط را فقط قله برفی یک کوه توصیف کرد و از وجود وتوی قطعی آمریکا از افزایش حضور حزب الله در کابینه نوشت.

این روزنامه به نقل از منابع خود خبر داد: مقام های آمریکایی به رهبران لبنان خبر داده اند که هرگونه افزایش نفوذ حزب الله در دولت، با تحریم های شدید و جامع نهادها و شرکت های لبنانی از سوی آمریکا روبرو خواهد شد.

از سوی دیگر روزنامه «الجمهوریه» نوشت که منابع دیپلماتیک، از ابراز نارضایتی اروپایی ها از تعلل در تشکیل دولت در لبنان خبر داده اند و تهدید کرده اند که اگر این روند ادامه داشته باشد مجبورند مبالغی که در کنفرانس های کمک به لبنان اختصاص داده اند، به کشوری دیگر دهند.

کد خبر 415757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha