همشهری‌آنلاین: نخست وزیر ژاپن دوشنبه ۱۹ شهریور بار دیگر بر تغییر قانون اساسی پس از جنگ و صلح‌آمیز کشورش تاکید کرد و گفت که امیدوار است حزبش بتواند این پیشنهاد را اواخر سال جاری میلادی به پارلمان ارائه کند.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که در دسامبر 2012 با وعده تقویت نیروی دفاعی این کشور و ارتقا سطح اقتصاد ژاپن روی کار آمده اکنون نیز به دنبال شکست رقیب خود شیگرو ایشیبا، وزیر دفاع سابق در انتخابات 20 سپتامبر(29 شهريور) برای تعیین رهبری حزب لیبرال دموکراتیک است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، پیروزی برای آبه به منزله یک دوره سه ساله دیگر برای به دست گرفتن رهبری این حزب و تمدید نخست‌وزیری است.

بند 9 قانون اساسی ژاپن این کشور را از داشتن نیروهای مسلح تهاجمی منع می‌کند اما اجازه می‌دهد تا ژاپن ارتشی برای دفاع از خود داشته باشد.

آبه حالا به دنبال مشخص کردن وضعیت نیروهای دفاع از ژاپن است.

این اقدام یک تغییر نمادین است اما از سوی محافظه‌کارهای ژاپنی که قانون اساسی تدوین شده توسط آمریکا پس از شکست ژاپن در جنگ دوم جهانی را تحقیرآمیز می‌دانند، مدت‌هاست که دنبال می‌شود؛ البته برخی از منتقدانی که نگران افزایش نقش فرامنطقه‌ای نیروهای دفاعی ژاپن هستند، با چنین تغییری مخالفت كرده‌اند.

نخست‌وزیر ژاپن در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: آیا این وظیفه ما سیاستمداران نیست که محیطی را برای اعضا نیروهای دفاعی ژاپن ایجاد کنیم تا آنها بتوانند وظایف خود را با حسی از غرور ایفا کنند؟ بیایید وظیفه خود را در تدوین شفاف قانون اساسی درباره نیروهای دفاعی خود که از صلح و استقلال ژاپن حفاظت می‌کنند، تکمیل کنیم.

آبه در یک نشست خبری گفت امیدوار است حزبش بتواند پیش‌نویس قانون اساس را در یک جلسه فوق‌العاده که احتمالا اواخر سال جاری میلادی برگزار می‌شود، به پارلمان ارائه کند.

از منظر سیاسی تغییر قانون اساسی اقدامي ریسک‌پذیر است چون باعث ایجاد اختلاف در میان مردم و تنش در حزب شریک آبه، "کومیتو" می‌شود. متمم‌های قانون اساسی به تاییدیه دو سوم پارلمان و اکثریت در یک رفراندوم نیاز دارند.

شینزو آبه که امروز با سو هون، فرستاده رئیس‌جمهوری کره جنوبی در کره شمالی نیز دیدار داشت، بر این مساله تاکید کرد که به دنبال دیدار با کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی برای حل مساله شهروندان ربوده شده ژاپنی توسط جاسوس‌های کره شمالی است که مربوط به چندین دهه گذشته می‌شود.

آبه همچنین وعده داده که به تقویت زیرساخت‌های ژاپن در سه سال آینده بپردازد.

کد خبر 415935

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha