همشهری آنلاین: معاون اول رییس جمهوری، شرایط ایران را خطیر و دشوار توصیف کرد و گفت: در چنین وضعیتی چشم امید به دانشگاه‌ها است، کشور را باید با همکاری آنها از دشواری‌ها عبور دهیم.

جهانگیری

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری در نشست روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، افزود: دست نیاز همه به سمت دانشگاه‌ها دراز است.

وی با بیان این که شرایط کشور خطیر و دشوار است، ادامه داد: البته به معنای این نیست که همه عواملی که وجود دارد، تهدید است بلکه فرصت‌های خوبی می‌توان از دل شرایط سخت بیرون آورد و همان طور که خداوند امید داده بعد از هر مشکلی آسانی است.

معاون اول رییس جمهوری همچنین اظهار داشت: تجربه کشورهای مختلف و جهانی نشان داده که تحولات بزرگ از دل شرایط سخت و دشوار خارج می‌شود و باید به دنبال این باشیم که تحولات بزرگ در این شرایط سخت به وجود آید.

جهانگیری به پیشنهادها و راهکارهای جمعی از دانشگاهیان درمورد شرایط اقتصادی امروز کشور اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب به دولت توصیه کردند که به این پیشنهادها باید توجه شود.

وی همچنین گفت: رییس جمهوری و مجموعه دولت تاکنون بارها اعلام کرده که باید از فرصت دانشگاه‌ها استفاده شود و به نظر من امروز دانشگاه‌ها در نقطه کانونی قرار گرفته‌اند که باید کاری کنند.

فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی افزود: فکر می‌کنم رسیدن به این نقطه که درک جمعی از نیازها وجود داشته باشد و به سمت دانش و دانشگاه‌ها برود، نقطه مهمی برای توسعه کشور بوده و دانشگاه کانون مهمی برای گام برداشتن در این مسیر است.

جهانگیری ادامه داد: اگر به دنبال توسعه همه جانبه و پایدار هستیم محور آن می‌تواند توسعه درون زا و ملی باشد و مهم‌ترین نقطه کانونی اقتصاد مقاومتی توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه علمی کشور که کانون آن دانشگاه است، ضامن اصلی بقای ما است و باید به طور جدی به آن پرداخته شود.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: البته دانشگاه‌ها دستاورهای خوبی داشته‌اند و رتبه علمی و جایگاه ایران در مقابل کشورهای توسعه یافته قابل تحسین است که این نشان می‌دهد دانشگاهیان به موضوع توسعه علم و فناوری توجه داشته‌اند.

جهانگیری ادامه داد: امروز به دانشگاه‌ها به عنوان کانون‌های فکری و عقل نقاد جامعه نگریسته می‌شود و انتظار ما از دانشگاهی که نقاد، مرکز توسعه علم و مرکز فناوری است و نخبگان کشور در آن جمع شده‌اند، این است که به مسائل پیرامونی جامعه، منطقه و جهانی حساس باشد و راهکارهایی برای این مسائل ارائه کند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که قدرتی به نام آمریکا با مدیریتی که بر آن حاکم است، فکر می‌کند با ایران با نبردی از نوع نظامی وارد نشود بلکه با نوع جنگ نرم وارد شود.

وی افزود: آمریکا فکر می‌کند اقتصاد برتر را داراست و با استفاده از قدرت خود به کشورها فشار می‌آورد تا ایران را زمین‌گیر کند و از سوی دیگر از قدرت رسانه‌ای خود استفاده می‌کند تا افکار ایرانیان را به نوعی تحت تاثیر قرار دهد.

معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: آنها ده‌ها کانون فکر در طول سال‌ها تشکیل داده اند تا چگونه عمل کنند که به اقتصاد و ملت ایران تاثیر مخرب داشته باشند.

جهانگیری تصریح کرد: در مقابل این اقدامات باید قدرت نرم خود را به صحنه بیاوریم و وقتی آنان اقتصاد ایران را هدف قرار می‌دهند، ما به عنوان دولت راهکارهایی را فراهم کنیم تا بتوانیم از منابع خود به بهترین نحو استفاده کنیم.

وی با یادآوری این که تامین نیازهای کشور با دشواری های زیادی روبروست، گفت: کالایی که می‌خواهید از طریق سیستم حمل و نقل دریایی وارد کشور کنید دارای ویژگی‌هایی است و آمریکایی‌ها تلاش دارند با هدف گذاری این سیستم را از کار بیندازند البته وظیفه دولت است که راهکارهای دیگری تعبیه کند.

وی افزود: تلاش بعدی آنها ترسیم شرایط آینده کشور است و بگویند که اگر کالا نخرید، ممکن است دیگر پیدا نشود تا مردم به فروشگاه‌ها هجوم ببرند و این موارد مجموعه قدرتی است که به کار گرفته شده تا در داخل ایران اتفاقاتی را رقم بزنند.

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: مهم‌ترین حرف این است که باید اقداماتی انجام دهیم که منجر به مجموعه‌ای از اتفاقات در کشور شود تا اعتماد و امید مردم به آینده افزایش یابد و بیش از دولت و مسئولان، نخبگان و صاحب نظران در این زمینه مسئولیت دارند.

جهانگیری یادآور شد: اگر دشمن تلاش دارد که اعتماد و امید مردم را با مشکل رو به رو کند، وظیفه ما این است که نقطه عکس آن را انجام دهیم تا مردم با اعتماد بیشتری به آینده به زندگی خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: وقتی گفته می‌شود امروز راهکار اقتصاد سیاسی است، این طور نیست که باید گروهی بروند و گروه دیگری بیایند،
وی به شرایط کشور در دوران جنگ هشت ساله اشاره و خاطرنشان کرد: جنگ تحمیلی در آن زمان موضوع اصلی بود و مردم در شرایط اقتصادی از خودگذشتگی نشان می‌دادند که بارها گفته شده و خاطره‌های آنها نوشته شده است.

فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: امروز نیز در چنین شرایطی هستیم و نیازمندیم که موضوع اصلی کشور این باشد که چه طراحی برای مقابله با ملت از سوی دشمنان صورت گرفته و ما چگونه باید ملت را مقاوم کنیم تا از پیچ خطرناک به خوبی عبور دهیم.
جهانگیری یادآور شد: به میزانی که بر روی این موضوع دقت کنیم، اعتماد را در داخل کشور افزایش دهیم و امید را تقویت و کشور را در وضعیت خوبی اداره کنیم تا آمریکا احساس کند، شکست خورده است، زمان تحمیل این شرایط بر کشور کوتاه خواهد بود.

وی ادامه داد: با این شرایط می‌توان با 13 آبانی که آنان فکر می‌کنند تحریم اصلی آغاز می‌شود، اقداماتی انجام دهیم و راهکارهایی را برای عبور از آن ترسیم کنیم.

معاون اول رییس جمهوری گفت: البته این دوره به خوبی طی خواهد شد و در کشور با چالش‌ها و ابرچالش‌هایی روبرو هستیم و موضوع آب امروز به ابر چالشی در کشور تبدیل شده است و اگر زمانی سخن از منطقه نیمه خشک می‌شد این موضوع امروز به واقعیت روی زمین تبدیل شده است ودر برخی شهرها و روستاها مشکل آب آشامیدنی و کیفیت آن مساله اصلی شده است.
جهانگیری تاکید کرد: دانشگاه‌ها و پایان نامه‌های دانشجویان باید به سمت بررسی این چالش‌ها بروند.

وی از دیگر چالش‌های کشور را موضوع محیط زیست عنوان کرد و یادآور شد: امروز این موضوع به ابر چالش جدی تبدیل شده است و مساله آلودگی هوا، ریزگردها، صندوق‌های بازنشستگی و بودجه دولت نیز به مساله جدی تبدیل شده‌اند.

وی با یادآوری این که بخش خصوصی محور و پیشران توسعه کشور است ، ادامه داد: بخش خصوصی واقعی در جهت تولید زحمت می کشد ولی از طرف دیگر عده‌ای تحت عنوان بخش خصوصی فکر می‌کنند مردم در چه شرایط سختی قرار خواهند گرفت تا از آن سوء استفاده کنند.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که دولت باید برای بخش خصوصی که می‌خواهد سالم کار کند شرایط را فراهم آورد، گفت: البته بخش خصوصی باید سود ببرد ولی باید منافع ملی را هم در نظر بگیرد وشرایط را بسنجد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها باید شاخص ها براساس میزان مشارکت دانشگاه‌ها در حل و فصل مسایل جامعه باشد و دانشگاه‌ها می توانند در جهت تقویت انسجام ملی و افزایش امید مردم و اعتماد کمک کنند.

وی با یادآوری این که البته باید به مشکلات دانشگاه‌ها نیز توجه شود، افزود: با وجود محدودیت‌هایی که در قانون بودجه وجود دارد، همواره تلاش کردیم تا بودجه دانشگاه‌ها کاهش نیابد وامسال هم قول می‌دهیم با توجه به شرایط درآمدی، بودجه دانشگاه‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

معاون اول رییس جمهوری افزود: این که آمریکائی‌ها می‌گویند فروش نفت ایران را متوقف می کنند حرف بی‌جایی است اگر چه فروش نفت ایران کاهش می‌یابد و بودجه نسبت به سال گذشته کاهش خواهد داشت، ولی تلاش خواهیم کرد به گونه‌ای جبران کنیم تا دستگاه‌ها دغدغه نداشته باشند.

جهانگیری همچنین درباره ارائه ارز تحصیلی به دانشگاه‌ها برای فرصت‌های مطالعاتی گفت: در مقطعی با کاهش ارز تحصیلی برای فرصت‌های مطالعاتی، دانشگاه‌ها آسیب دیدند ولی تلاش می کنیم با استفاده از خط فاینانس حمایت‌های لازم را انجام دهیم و نیازهای اصلی تحقیقاتی و لوازم آزمایشگاهی دانشگاه‌ها را فراهم کنیم.

وی از دانشگاه‌ها خواست در این بخش صرفه جویی لازم را داشته باشند و بار دیگر تاکید کرد: دولت اجازه نخواهد داد ارتباط علمی آنها با سایر دانشگاه‌های دنیا قطع شود.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: در جلسه روز گذشته ( يكشنبه 18 شهريور) سران قوا مصوب شد یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به اشتغال اختصاص یابد.

جهانگیری یادآور شد: ایجاد مراکز رشد و فناوری اقدام بزرگی است و دولت از آن حمایت می‌کند تا با محدودیت اعتبار مواجه نشوند و دولت در حد توان تلاش خواهد کرد مشکلات دانشگاه‌ها مرتفع شود.

کد خبر 415983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha