سیدمحمد فخار - خبر‌نگار: پیاده محوری، این روزها سکه بازار محافل شهری شده و بسیاری تلاش می‌کنند با نقد و نظر به این عرصه آرمانی نزدیک شوند.

پیاده روی

هر چه در 15سال اخیر مدیریت شهری، خودروها چشم چراغ شهرداران بودند، حالا پیاده‌ها در پیشانی برنامه‌های شهری جا گرفته‌اند. البته ناگفته نماند که دوصد گفته چون نیم کردار نیست و تا انجام اقدامات عملی فاصله‌ای به درازای زمین تا‌ ماه است. شهرهای بزرگ کشور اگرچه نیاز اساسی به زیرساخت‌های پیاده‌محوری دارند اما هنوز الگوی حاکم و حاضر، نتوانسته از سایه سنگین خودرومحوری بیرون بیاید. برنامه‌ها و طرح‌ها یک به یک از پارلمان‌های شهری به شهرداری‌ها صادر می‌شوند اما هنوز آثار کمی از پیاده‌محوری شهری دیده می‌شود.

  • بودجه پیادگان

براساس برآورد گروه‌های محیط‌زیستی، همه برنامه‌های اختصاصی پیاده‌محوری و دوچرخه‌سواری در تهران با اختصاص 500میلیارد تومان بودجه تحقق می‌یابد. البته این رقم در مقایسه با بودجه 17هزار میلیارد تومانی یک‌سال شهر، کمتر از 3درصد است اما اثرگذاری آن بر مشکلات شهری بسیار چشمگیر است. به‌ویژه آنکه برخلاف تونل‌ها و پل‌های پیچیده شهری، هزینه نگهداری اندکی به شهر تحمیل می‌کند و اثر مستقیمی بر بهبود شرایط محیط‌زیستی و سلامت شهروندان دارد.

  • گرگان؛ یک تجربه موفق

تجربه برخی شهرهای کشور در اهمیت دادن به پیاده‌ها جالب و مثال زدنی است. در گرگان از ابتدای سال‌جاری نهضت پیاده‌راه‌سازی، اجرای طرح جداره‌سازی مرکز محله‌ها و محورهای ارزشمند بافت تاریخی با اختصاص بودجه‌های مشخص آغاز شده و تاکنون میدان تاریخی شهرداری و دروازه‌ ورودی‌های شهر با فضاسازی، جداره‌سازی، کف‌سازی و مبلمان پیاده، انجام شده است. همین موضوع طی هفته‌های اخیر موجب شده نگاه برخی آژانس‌های مسافرتی به این بافت تاریخی جذب شود.

  • یزد و مسیر جذابش

بافت تاریخی شهر یزد اگرچه شهری خاکی رنگ است که گل و درخت در آن حکم کیمیا را دارند اما طی طرح و بودجه‌ای که در سال‌های اخیر اجرایی شده، بافت تاریخی شهر به مهم‌ترین مسیر پیاده‌روی تبدیل شده است. در میان خانه‌ها و کافه‌های قدیمی این شهر، بادگیرها و جذابیت‌ دیوارهای کاهگلی دیده می‌شود و در طول مسیر بافت تاریخی، هیچ وسیله نقلیه سبک و سنگینی دیده نمی‌شود. خانه‌های تاریخی محدوده میدان امیر چخماق تا آتشکده ورهرام را پوشش می‌دهند و چکیده‌ای از تاریخ این میراث یونسکو را در آرامش شهری به تصویر می‌کشند.

  • چهارباغ اصفهان

خیابان تاریخی چهارباغ از زیباترین خیابان‌های شهر اصفهان است که با اختصاص بودجه لازم و طرح پیاده‌راه‌سازی میزبان اهالی اصفهان و گردشگران خواهد شد. این محور که قرن‌ها تاریخ را در حافظه خود نگه‌داشته، شباهت بسیاری به بلوار کشاورز تهران دارد اما برای اهمیت به پیادگان، تردد خودروها در آن محدود خواهد شد تا این مهم بتواند آرامش را در این محدوده برقرار کند. ساختار متفاوت و وجود درختان کهنسال که به این محور تاریخی هویت داده‌اند، نمونه‌ای ارزشمند از طراحی مدرن باغ ایرانی در محدوده شهری است.

  • نقطه عزیمت در سرمایه‌گذاری‌ها
  • الهام فخاری-عضو شورای شهر تهران

پایتخت باید از وضعیت خودرومحوری و سواره محوری به پیاده محوری و محلی برای ماندن و نه یک محل صرفا برای عبور تبدیل شود. طی سال‌های اخیر همه به این نکته واقف شده‌اند که مسائل تهران عموما آلودگی‌هوا و ترافیک است اما بودجه چشمگیری به رفع آن در قالب برنامه‌های پیاده‌محوری اختصاص نیافته است. در بودجه سال ۹۷ هم مبلغ چشمگیری برای این تغییر پیش‌بینی نشد. برای رفع این خلأ باید در بودجه 98سهم بیشتری به پیاده‌ها و پیاده‌محوری در تهران اختصاص یابد.

  • لزوم پیاده محورشدن شهر تهران
  • سید مهدی معینی- استاد دانشگاه

پیاده‌روی به عنوان بدیهی‌ترین شکل جابه‌جایی انسان و یک وسیله ارزان و در دسترس همگان شناخته می‌شود. همه ما در ساعاتی از روز و شب راه می‌رویم. در شهرهای جهان پیاده و نیازهای آن در چند دهه اخیر نمود بیشتری یافته است. شهرها به‌دلیل ارتقای کیفیت زیست‌محیطی در جهت کاهش سوخت فسیلی، بهبود سلامت جسمی و روانی انسان، افزایش روابط متقابل اجتماعی میان شهروندان، بهبود کیفیات اجتماعی و فرهنگی زندگی در شهر و کمک به انسانی کردن محیط‌های شهری و حرکت عابرپیاده وابسته هستند و مسئولان دولتی و محلی توجه بسیاری به آنها می‌کنند.

کد خبر 416042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha