دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۷
۰ نفر

اعضای شورای شهر تهران در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار منابع ارزی برای تجهیز و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شدند.

شورای شهر

به گزارش همشهری، رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در این باره گفت: «در دولت بحثی درباره کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا مطرح شده است که براساس آن کامیون‌ها ، اتوبوس‌های شهری و بین شهری با بودجه دولت تجهیز و نوسازی می‌شوند. برهمین اساس قرار بود بخشی از بودجه دولت به اتوبوس‌های شهری اختصاص یابد اما تاکنون محقق نشده است.»

محسن هاشمی افزود: «به همین دلیل اعضای شورا که نسبت به عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه در این زمینه گلایه داشتند تصمیم گرفتند برای رئیس‌جمهور نامه‌ای بنویسند. بنابراین اعضای شورا با نوشتن نامه‌ای برای دکتر روحانی ضمن اعلام نگرانی از رئیس‌جمهور خواستند در این خصوص دستور ویژه بدهد.» او بیان کرد: «در بخش دیگری از این نامه که با پیشنهاد من در آن گنجانده شد، درباره یارانه‌ای که دولت هرسال در بودجه برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی اختصاص می‌دهد از رئیس‌جمهور خواستیم نسبت به پرداخت این بودجه اقدام کند.»

متن نامه اعضای شورای شهر تهران به شرح زیر است:
« جناب آقای روحانی، ریاست جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام، همانطور که استحضار دارید برنامه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین، نقش راهبردی بر کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها دارد.

بنا بر مصوبه شورای اقتصاد به شماره ۱۳۸۸۴۵۰ مورخ ۲۰/۳/۱۳۹۷ مقرر شده است منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوس به تعداد ۱۹ هزار دستگاه و پس از تایید شهرداری‌های ذیربط پرداخت شود. ضمن سپاس از تاکیدات جنابعالی بر اهمیت جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده، متأسفانه براساس آخرین اطلاعات دریافتی، عمده سفارشات صورت گرفته مربوط به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای است و بیم آن می‌رود که با توجه به محدودیت‌های ارزی پیش‌رو، خرید اتوبوس برای کلانشهرها دچار تاخیر جدی شود.

نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران، با توجه به نیاز مبرم شهر تهران به جایگزینی ۵ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در سال‌جاری، اختصاص منابع ارزی لازم برای نوسازی ناوگان اتوبوس شهری را خواستاریم.

تصویب جزئیات تعیین نرخ خدمات و نحوه جمع‌آوری پسماندهای پزشکی، صنعتی و کشاورزی، از جمله موضوعاتی بود که اعضای شورای شهر درجلسه دیروز به آن پرداختند. جزئیات این طرح که کلیات آن در جلسه قبل به تصویب رسیده بود، در نهایت با اضافه شدن یک کلمه که مغایر با مصوبات قبلی بود، به تصویب اعضا رسید. همچنین در پایان هشتاد و پنجمین جلسه رسمی شورا ، خودرو برقی و بنزینی که تولید گروه صنعتی مپناست، با حضور اعضا و خبرنگاران در محوطه شورا رونمایی شد.

  • تهرانی‌ها 5سال کمتر عمر می‌کنند

دیروز محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به شورا رفته بود تا گزارشی را راجع به اقدامات انجام شده برای کاهش آلایندگی خودورها ارائه دهد. آنچه او اعلام کرد به‌طور خلاصه عبارت است از:
آنچه در اختیار شهرداری است، آلایندگی ناشی از خودروهاست که البته عامل تولید ۷۰درصد ذرات معلق و ۸۵درصد گازهای سمی است.
طبق گزارش بانک جهانی، تهران به لحاظ ذرات آلاینده کمتر از ۱۰میکرون، در وضعیتی بهتر از شانگهای و بمبئی و کلکته و قاهره قرار دارد.
تاوان اقتصادی آلودگی هوا در تهران، سالانه 6/2میلیارد دلار است.
اگر دولت منابع مالی و اعتباری مورد نیاز برای اجرای این برنامه را تأمین کند، پس از 5 سال، تولید ذرات معلق ۵۵ درصد و تولید سایر آلاینده‌ها ۴۵ درصد کاهش می‌یابد.
در قانون بودجه ۱۳۹۷ مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان برای شهرداری تهران از محل جرایم طرح کاهش تهیه شود.
روی خودروهای سواری سبک و سنگین، طرح کنترل میزان آلایندگی را به‌صورت تصادفی و کنار جاده‌ای آغاز کرده‌ایم.
از اول آبان تهران جولانگاه کامیون‌های دودزا نخواهد بود.
تا پایان سال 900دستگاه اتوبوس به فیلتر دوده مجهز می‌شود.
مراجعه تاکسی‌ها به مراکز معاینه فنی 25درصد افزایش یافته است.

پس از ارائه این گزارش شهربانو امانی، رئیس کمیته حمل‌ونقل شورا به آماری در رابطه با میزان معاینه فنی خودروها اشاره کرد و گفت: «در گزارشی که آقای پورسید آقایی ارائه کردند 55 درصد خودروهای تولیدی و خودروهایی که کمتر از 4 سال عمر دارند نتوانسته‌اند معاینه فنی دریافت کنند.

از رئیس شورا تقاضا دارم از وزیر صنعت، معدن و تجارت دعوت کنند که در این باره توضیح داده و به مطالبات پاسخ دهند و واقعا استانداردسازی کنند.» او همچنین اعلام کرد که 3میلیون موتور در شهر تهران تردد می‌کنند و یکی از منشاهای مهم آلودگی هوا هستند. او بیمه‌سازی سرویس مدارس را هم با‌اهمیت خواند.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت اما به آمار افزایش بیماران با رخداد پدیده وارونگی دما پرداخت و گفت: «براساس آمار در زمان تشدید آلودگی هوا، شمار بیماران تنفسی ۶۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. آلودگی هوا موجب کاهش عمر به میزان حداقل ۵سال در تهرانیان شده است. » او اضافه کرد:

«شهریور سال گذشته عنوان شد که ۵۱درصد آلودگی هوای تهران به‌دلیل ورود کامیون‌هاست که حدود ۲۰ هزار دستگاه وارد شهر می‌شده‌اند. این مشکل با پیگیری‌های مدیریتی رفع خواهد شد. » سپس آرش حسینی‌میلانی با بیان اینکه برنامه کاهش آلودگی هوا، برنامه درازمدتی است، گفت: «این برنامه مانند دو امدادی است که مدیریت شهری باید آن را به دوره‌های بعدی تحویل دهد. طرح مقدماتی کاهش آلودگی هوا جایگزین طرح جامع آلودگی هوا نمی‌شود. در طرح جامع آلودگی هوا کلیه ذینفعان از جمله صنایع و نیز سایر منابع از قبیل آلودگی‌های حاصل از سوزاندن پسماند و... نیز دیده می‌شوند.

اگر در زمینه طرح جامع آلودگی همکاری‌ای با اداره کل محیط‌زیست تهران انجام شده، بیان شود تا افکار عمومی در جریان قرار بگیرد.» او سپس از شهرداری خواست برنامه دوچرخه اشتراکی و یکپارچه‌سازی آنها با ایستگاه‌های مترو را مشخص کند. اینطور که میلانی عنوان کرد مطالعات صورت گرفته برای طرح جامع آلودگی هوا قدیمی بوده و لازم است مطالعات آن مورد بازنگری قرار گیرد.

الهام فخاری نیز اعتقاد داشت معاونت حمل و نقل و ترافیک باید گزارش اقدامات خود را بدهد، نه نهادهای دیگر. او گفت:« با گزارش مشخص شد که آنچه اتفاق افتاده نسبت به قبل تغییر نکرده است. در ضمن ایجاد کمپین‌های اجتماعی خوب است اما وظیفه معاونت حمل‌ونقل نیست.» سیدمحمود میرلوحی نیز گفت: «اگر هزینه خسارت ناشی از آلودگی هوا طی 4سال گذشته را یک‌جا به شهرداری بدهند، معضل آلودگی هوا برای همیشه از تهران رفع می‌شود. به نظر من 10میلیارد دلار هزینه خسارت از این بابت برای توسعه خطوط مترو ارزش اقتصادی دارد.» حجت نظری هم در ادامه خواستار افزایش تعداد دوچرخه‌های اشتراکی شد.

جدول

کد خبر 416060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha