همشهری آنلاین: در شرایطی که آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را برگردانده و بخش دیگری از تحریم‌ها در آبان‌ماه اجرایی خواهد شد، ایران از راه‌های مختلفی نظیر سرمایه‌گذاری خارجی به دنبال تامین خواسته‌های خود است.

Iran

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، در هفتم اوت امسال، آمریکا دور نخست تحریم‌های ضد ایرانی خود که به موجب برجام لغو شده بود را مجددا اعمال کرد. با وجود این ادعای آمریکا که ایران برجام را نقض کرده است، سایر اعضای این توافق یعنی روسیه، چین، انگلیس، آلمان و فرانسه ضمن مخالفت با این تصمیم اعلام کردند در برجام باقی خواهند ماند.

تهران با استفاده از شیوه‌های مختلفی در تلاش است تا با وجود تلاش‌های آمریکا از تامین نیازهای مردم و اقتصاد خود مطمئن شود. سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ایران در این بین نقشی کلیدی ایفا می‌کند و با خرید دارایی‌های خارجی در تلاش است دسترسی ایران به خدمات، کالاها و حساب‌های نقدی را تامین کند.

نشریه وال استریت ژورنال گفته است ایران در ۲۲ کشور سرمایه‌گذاری به ارزش ۵ میلیارد دلار انجام داده است که سهام یک داروساز فرانسوی، یک بنگاه معاملات مسکن افغانستان، خودروسازی برزیل، و یک شرکت ساخت لوله انتقال نفت آلمانی از جمله آن‌ها است.

ایران هم‌چنین به سرمایه‌گذاری در کشورهای متحد خود توجه دارد، به گفته آسیا تایمز، یک هیات سرمایه‌گذاری ایرانی در ماه گذشته برای بررسی فرصت‌های مشارکت در بازسازی سوریه پس از پایان جنگ داخلی این کشور با بشار اسد- رئیس جمهور سوریه دیدار کرده است.

وال استریت ژورنال گفته است که هدف ایران از این اقدام، دور ماندن از تبعات تحریم است. با این حال آمریکا در تلاش است با فشار بر دولتمردان این کشورها، سرمایه‌گذاری ایران را محدود کند برای مثال به خاطر فشارهای آمریکا، ایران از دسترسی به سود سهام یک معدن اورانیوم در کشور آفریقایی نامبیا که مالک ۱۵ درصد سهام آن در سال ۲۰۱۰ بود محروم شد.

هر چند که تحریم‌ها تا پیش از برجام آثار بسیار مهلکی بر اقتصاد ایران داشت، اما این بار کار آمریکا برای فشار بر تهران بسیار سخت‌تر است چرا که قدرت‌های اروپایی، روسیه، چین و کشورهای منطقه در حال انجام اقداماتی به منظور کاهش توانایی آمریکا برای دسترسی آن‌ها به کالاها و بازار ایران هستند.

در روز بیستم ماه اوت ( ۲۹ مرداد) رویترز گزارش داد شرکت دولتی نفتی چینی " ژوهای ژن رونگ" و " سینوپک" که بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت آسیا است بر تداوم واردات نفت از ایران مصمم هستند.

  • فاصله گرفتن از سلطه مالی آمریکا

علاوه بر موراد فوق در چهارم سپتامبر، آلمان و فرانسه به عنوان دو عضو موثر برجام اعلام کردند که با ایجاد یک سیستم مشابه سوئیفت می‌توان روابط بانکی با ایران را بر مبنای ارز یورو به جای دلار ادامه داد. احتمال می‌رود که چین نیز دست به اقدام مشابهی بزند.

پتر لاوال - کارشناس برنمه " کراس تاک" گفت: قدرت آمریکا بر اروپا و بسیاری از مناطق دیگر جهان به خاطر مسائل مالی است.

هایکو ماس- وزیر خارجه آلمان گفته است که ایجاد سیستم موازی سوئیفت کار ساده‌ای نخواهد بود، اما اروپا باید این کار را انجام دهد تا در زمانی که واشنگتن از خطوط قرمز عبور کرد دست اروپا خالی نباشد.

کد خبر 416099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha