همشهری آنلاین: رئیس سازمان امور مالیاتی از وصول درآمد بیش از ۳۶ هزار میلیارد تومان در پنج ماهه نخست سال جاری خبر داد.

ایسنا نوشت: سید کامل تقوی‌نژاد در نشستی خبری با بیان اینکه تا پایان مرداد ماه سال جاری ۳۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول شده است، اظهار کرد: برای ۲۲ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی برگ تشخیص صادر شده است.

وی همچنین در خصوص موضوع ارز و سکه نیز، تصریح کرد: در مورد ارز اطلاعات اشخاص حقوقی به هر میزان که باشد درخواست داده‌ایم که در اختیار ما قرار گیرد و در مورد اشخاص حقیقی نیز بر اساس دستورالعملی از بیش از یک میزان مشخص اطلاعات در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: در مورد سکه تا ۲۵ سکه معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است و بیش از آن بر اساس یک جدول میزان مالیات آن‌ها مشخص شده است، به طوریکه برای ۱۰۰۰ سکه می‌توانیم تا ۳۵ درصد مالیات بگیریم.

تقوی نژاد در مورد اخذ مالیات از واردکنندگان خودرو توضیح داد: آنچه که ما می‌خواستیم این است که تمام وادکنندگان خودرو در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ علاوه بر مالیات معمول ۶۰ درصد مالیات دیگر نیز پرداخت کنند که پیشنهاد این موارد در خصوص سوداگران ارز، سکه و خودرو در اختیار شورای عالی اقتصاد کشور قرار گرفته است.

رئیس سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: در مورد خودرو مشخص نبود که ردیف درآمدی برای مالیات اخذ شده مربوط به کدام سازمان است چرا که در بودجه، گمرک به عنوان سازمان اخذ کننده مالیات ذکر شده بود که ما در این خصوص به دولت نامه نوشتیم که در صورتی که ما به عنوان سازمان اخذ کننده مالیات شناسایی شویم، می‌توانیم مالیات خودرو را نیز دریافت کنیم.

تقوی نژاد با اشاره به بررسی اطلاعات مودیان مالیاتی از محل ماده ۱۸۱ اظهار کرد: جمع فروش ابرازی این مودیان ۴۲۴۰ میلیارد تومان بود اما زمانی که اطلاعات را استخراج کردیم مالیات آن‌ها به ۹۸۳۰ میلیارد تومان رسید.

به گفته وی همچنین ۶۰۰۰ مودی از کارت بازرگانی غیر استفاده می‌کردند و حتی در موردی یکی از مودیان با پرداخت تنها ۳ میلیون تومان به شخصی از شناسنامه وی برای واردات استفاده کرده بود که در مورد شناسایی کارت‌های بازرگانی ۵ هزار میلیارد تومان مالیات شناسایی شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه پدیده تشکیل شرکت‌های صوری یکی از مسائل مهم کشور در حوزه مالیات است گفت: بیش از ۶۰۰۰ مورد شرکت صوری تشخیص داده شده است که ۴۰۰۰ شرکت مورد شناسایی نهایی قرار گرفته و در لیست سیاه سازمان امور مالیاتی قرار گرفته‌اند و اگر کسانی با این افراد معامله انجام دهند قطعا متضرر می‌شوند.

تقوی نژاد درخصوص بررسی اظهارنامه‌های مالیاتی از طریق سامانه یکپارچه مالیاتی کشور ادامه داد: در طرح جامع مالیاتی در سال ۱۳۹۵، پانزده درصد از پرونده‌ها در سال ۱۳۹۶ حدود ۲۷ درصد و در سال جاری ۱۰۰ درصد مالیات‌ها را در سامانه یکپارچه مالیاتی کشور اجرایی می‌کنیم.

وی در ادامه در خصوص حمایت دولت از بخش تولید و کاهش مالیات این بخش اظهار کرد: دولت لایحه‌ای را در سال ۱۳۹۵ به مجلس در این باره ارائه کرده که کمیسیون اقتصادی مجلس نیز جلسات بسیار زیادی در این مورد برگزار کرده است و اکنون مراحل نهایی آن در کمیسیون اقتصادی در حال انجام است که ظرف دو ماه آینده به پایان خواهد رسید.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه مالکان خانه‌های خالی و سازندگان ملک نیز باید مالیات بدهند تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی مکلف است که سامانه املاک را تهیه کرده و اطلاعات مربوط به منازل مسکونی خالی را در اختیار ما قرار دهد که تاکنون این کار انجام نشده است. آنچه که ما شنیده‌ایم وزیر راه اعلام کرده که این کار از عهده وزارت راه و شهرسازی خارج است و پیشنهاد داده که به شهرداری‌ها واگذار شود و مالیات این منازل نیز توسط خود شهرداری‌ها اخذ شود.

به گفته تقوی‌نژاد افرادی که در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند و به نوعی در ساخت و ساز دست دارند، باید مانند صنعت همان ۲۵ درصد مالیات را پرداخت کنند.

وی با اشاره به طرح راه‌اندازی صندوق‌های مکانیزه فروش در واحدهای صنفی گفت: نصب دستگاه پوز در واحدهای فروش هیچ گونه الزام قانونی ندارد، اما به دنبال این هستیم که پس از تصویب قانون صندوق‌های مکانیزه فروش این صندوق‌ها در واحدهای مختلف نصب شده تا بتوانیم مالیات را به صورت دقیق از طریق آن‌ها محاسبه کنیم که در این مورد تاکنون ۴۵۰ هزار نفر در سامانه‌های ما برای صندوق ثبت نام کرده‌اند.

رئیس سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد که این طرح هم‌اکنون منتظر مطرح شدن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

تقوی‌نژاد همچنین درباره اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی نیز تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا از سپرده‌های بانکی مالیات اخذ می‌شود و ما نیز به دنبال این هستیم که اگر دولت این موضوع را بپذیرد از سپرده‌های بانکی از طریق اطلاعاتی که از بانک مرکزی دریافت می‌کنیم مالیات اخذ کنیم.

وی افزود: در حال حاضر تمامی اطلاعات مربوط به تسهیلات بانک‌ها در اختیار ما قرار دارد و اطلاعات مربوط به سپرده‌ها و گردش مالی به جز یک بانک و یک موسسه که در آستانه ادغام قرار دارند در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته که پس از تجمیع بانک مرکزی آن‌ها را به ما ارائه کند که فکر می‌کنم طی همین ماه این کار اجرایی شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: از سوی دیگر هر شخص حقیقی که بیش از ۵ هزار دلار خرید و فروش ارز داشته باشد، اطلاعاتش در اختیار ما قرار می‌گیرد و باید برای آن مالیات پرداخت کند.

تقوی‌نژاد درباره دریافت مالیات از واحدهای پتروشیمی گفت: برنامه‌ای را به رئیس جمهوری ارائه داده‌ایم که پتروشیمی‌هایی که پس از صادرات، ارز خود را از طریق سامانه‌های مشخص نمی‌فروشند، مالیات بر ارزش افزوده آن‌ها پس از صادرات مسترد نمی‌شود و در واقع از معافیت ملغی می‌شوند.

کد خبر 416189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha