همشهری آنلاین: سازمان ملل اعلام کرد امسال خشکسالی و کمبود آب عامل اصلی مهاجرت شهروندان افغانستان بوده است.

خشکسالی بیش از درگیری در افغانستان عامل مهاجرت است

به گزارش ایسنا، از آغاز سال جاری میلادی (۲۰۱۸) بیش از ۲۷۵ هزار نفر در غرب افغانستان به علت خشکسالی مجبور به مهاجرت شدند؛ در مقایسه با ۵۲ هزار نفر که به علت جنگ و درگیری شهر خود را ترک کردند.

بر اساس داده‌های سازمان ملل کمبود آب و اثرات ناشی از خشکسالی بیش از دو میلیون نفر از شهروندان افغانستان را تهدید می‌کند.

گزارش‌های سازمان ملل و موسسات خیریه حاکی از کاهش برداشت محصولات کشاورزی بر اثر خشکسالی و از دست رفتن دام‌ها به علت کمبود علوفه است.

در حالی که زندگی ۲۰ میلیون نفر در افغانستان به کشاورزی وابسته است، مقامات وزارت کشاورزی این کشور اعلام کردند که برداشت محصولات زراعی امسال ۴۵ درصد کاهش داشته است.

دفتر کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل گزارش می‌دهد: ۱۲۰ هزار نفر در هفته اول سپتامبر از مناطق مختلف به علت خشکسالی فرار کردند و در شهر قلعه‌نو واقع در ولایت بادغیس اقامت گزیدند.

مقامات سازمان ملل می‌گویند: منابع کافی برای برآورده کردن نیازهای مهاجران کم‌ آبی در ولایت بادغیس وجود ندارد.

بر اساس ارزیابی یک سازمان خیریه‌ در ولایت بادغیس، ۹۹ درصد از ساکنان شهر معتقدند وضعیت تغذیه‌شان در مقایسه با دو سال گذشته به شدت رو به وخامت رفته است و کشاورزان محصولات فصل گذشته را از دست داده‌اند و بذر برای کشت آینده نیز ندارند.

در گزارش دوم از همین دفتر آمده است که در ماه اوت بیش از ۱۰۰ هزار نفر به همین دلیل محل زندگی خود را ترک کرده و وارد هرات شدند.

به گزارش یورونیوز، «شبکه نظام‌های هشدار اولیه قحطی» که نهادی برای نظارت بر امنیت غذایی است در گزارشی در ماه اوت اعلام کرد: تعداد شهروندان افغان که در وضعیت «بحران غذایی» به سر می‌برند به صورتی غیرعادی بالا است.

وضعیت «بحران غذایی» درجه سوم از جدولی پنج سطحی در میزان سنجش امنیت غذایی است. «وضعیت اضطراری» درجه چهارم از این جدول و «فاجعه» وضعیت پنجم، به معنی قحطی است.

کد خبر 416234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha