همشهری آنلاین: دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ایران حداکثر ظرف سه سال آینده در تولید داروی‌های بیوتک رتبه نخست آسیا خواهد شد.

داروهای بیوتک

 به گزارش ايرنا، دکتر مصطفی قانعی افزود: ایران در تولید داروهای بیوتک در آسیا رقیب جدی ندارد.

بر اساس مطالعات انجام شده، در حوزه داروهای بیوتک 140 دارو در دنیا وجود دارد که 50 عدد از این داروها دارای صرفه اقتصادی برای ساخت و تولید است و گفته می‌شود ایران موفق به ساخت 25 دارو از این تعداد شده است.

ظهور شرکت‌های دانش بنیان در چند سال اخیر که متشکل از جمعی از محققان و پژوهشگران است بویژه در حوزه پزشکی و داروسازی باعث رشد مناسب کشور در حوزه دستیابی به دانش فنی ساخت داروهای ارزشمند در حوزه زیست فناوری یا همان بیوتکنولوژی شده است.

بیوتکنولوژی‌ شامل مجموعه ای از روش‌ها برای‌ تولید، تغییر و اصلاح ‌فراورده‌ها، به ‌نژادی‌ گیاهان‌ و جانوران‌ و تولید میکروارگانیسم‌ها برای‌کاربردهای‌ ویژه‌، با استفاده از ارگانیسم‌های‌ زنده‌ (مجموع اجزاء تشکیل دهنده موجود زنده) است، در واقع بیوتک علم‌ رام‌کردن‌ و استفاده‌ از میکروارگانیسم‌ها در راستای‌ منافع‌ انسان‌ و تولید انواع محصولات جدید د رحوزه های مختلف از جمله کشاورزی، صنایع غذایی، دارویی و پزشکی است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به فعالیت حدود 500 شرکت دانش بنیان در حوزه زیست فناوری در کل کشور، در خصوص وضعیت تولید داروهای نوترکیب در کشورمان گفت: ما امسال تحقیق و مطالعه تولید حدود 25 داروی بیوتک را آغاز کرده ایم.

وی که با خبرنگار گروه علمی ایرنا سخن می‌گفت، تصریح کرد:تا سه سال آینده حدود 50 محصول تولیدی در حوزه بیوتکنولژی خواهیم داشت که ضمن جلوگیری از ورود این داروهای ارز بر به کشور، رتبه نخست آسیا را در تولید داروهای بیوتک را بدست خواهیم آورد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه افزود:البته همواره کار تحقیق و توسعه در دنیا ادامه دارد و قصد ما این است که در حوزه زیست فناوری از جمله 10 کشور برتر دنیا شویم.

قانعی با تاکید براینکه، حاشیه سود، توانمندی و مدیریت اصلی‌ترین شاخصه‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه زیست فناوری محسوب می‌شود، گفت: در حال حاضر حدود پنج میلیارد دلار واردات غذای دام و طیور است که می‌توان با حرکت به سمت توسعه زیست فناوری این حجم از واردات را در داخل کشور تولید کرد.

کد خبر 416400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha