جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

پس از بروز تنش‌های ارزی، قیمت کمتر کالایی است که از دم تیغ گرانی نگذشته باشد. با ‌وجود این در بازار خوراکی‌ها به‌واسطه اثرپذیری پایین‌تر این بازار از تحولات ارزی و همچنین تخصیص ارز ترجیحی به واردات اقلام خوراکی و کالاهای اساسی، هنوز قیمت‌ برخی کالاها بحرانی نشده است.

به گزارش همشهری، آمارهای بانک مرکزی از بازار خرده‌فروشی نشان می‌دهد در هفته دوم شهریور نرخ تورم اغلب کالاهای خوراکی پرمصرف بیش از نرخ تورم عمومی بوده است اما قیمت 3قلم کالای خوراکی نیز در مقایسه با هفته مشابه سال قبل افت کرده که البته بیشتر ناشی از نوسان عرضه و تقاضای محصول بوده است.

گزارش بانک مرکزی که 44قلم کالای منتخب در 11گروه کالایی را به‌صورت هفتگی مورد بررسی قرار می‌دهد حاکی از این است که در هفته مورد گزارش گروه حبوبات با نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه 3.9درصدی، کمترین میزان گرانی را متحمل شده و در مقابل بالاترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه معادل 90.3درصد به گروه میوه‌های تازه اختصاص یافته است. در این هفته موز به‌عنوان کالایی که بخش عمده آن وارداتی است، طعم گرانی 181درصدی را چشیده و رکورددار افزایش قیمت شده است.

نکته قابل‌توجه در آمارهای مربوط به بازار خرده‌فروشی در هفته دوم شهریور، تعادل نسبی قیمت برخی از کالاهای اساسی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل است که نشان می‌دهد تخصیص ارز ترجیحی به واردات آنها مؤثر بوده و توانسته است مانع رشد قیمت غیرمتعارف در این کالاها شود اما در مقابل برخی دیگر از خوراکی‌های وارداتی که اتفاقاً دلار 4200تومانی نیز به واردات آنها اختصاص یافته، رشد قیمت بالاتری را تجربه کرده‌اند.

طبق آمارها در گروه حبوبات عدس به‌عنوان یکی از اقلام وارداتی 4.6درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ارزان‌تر شده و لوبیاچیتی نیز که وارداتی است فقط 7.2درصد رشد کرده است اما اقلامی مانند گوشت و شکر به‌ترتیب افزایش 37 و 25درصدی را ثبت کرده‌اند درحالی‌که به‌ویژه برای گوشت، ارز ویژه اختصاص می‌یابد و دولت نیز بر روند تخصیص ارز و واردات آن نظارت مستقیم و مستمر دارد.

نمودار

کد خبر 416410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha