همشهری آنلاین: رییس سازمان نقشه‌برداری کشور با اعلام این که در ۱۰ سال اخیر، ارتفاع آب دریای خزر یک متر کاهش یافته است، گفت: این میزان کاهش در ۲ سال اخیر چهار سانتی‌متر بوده که ضرورت توجه به آن را گوشزد می‌کند.

آب دریای خزر یک متر کم شد

به گزارش ایرنا، مسعود شفیعی روز یکشنبه در نشست خبری با موضوع «رونمایی از نخستین چارت‌های بین‌المللی دریای خزر» در سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: یکی از ابزارهای تثبیت حاکمیت در پهنای سرزمینی، تهیه نقشه از سوی کارشناسان است.

وی با بیان این که تاکنون 4١ چارت (نقشه) از دریای خلیج فارس منتشر و به تازگی ٢ چارت دیگر از دریای خزر نیز آماده انتشار شده است، گفت: در گذشته، نقشه خلیج فارس از سوی انگلستان و خزر از سوی روسیه تهیه و استفاده می‌شد.

به گفته شفیعی، پس از تهیه چارت‌ها، شناورهایی که از دریا عبور می‌کنند ملزم به استفاده از این چارت‌ها هستند و خود منبع درآمدی برای کشور محسوب می‌شود.

رییس سازمان نقشه‌برداری با بیان این که فروش چارت‌ها از سال ٢٠١٧ آغاز شده است، گفت: تا پایان سال ٢٠١٧ میلادی، 6٣ هزار و ٢٠5 بار چارت دریای عمان و خلیج فارس از این سازمان خریداری شد که حاصل آن درآمدی 45٠ هزار دلاری بود.

به گفته وی، نیمی از این مبلغ به موسسه «پریمار» تعلق گرفت. این موسسه نقشه‌های آبی ترسیم شده را استانداردسازی می‌کند.

در سال‌های اخیر نیز ١44 هزار و 5٠4 چارت الکترونیکی فروخته و ٨٢٣ هزار و ٧٢٩ دلار حاصل شد که سهم ایران، 54٢ هزار دلار بود.

وی هزینه «هیدروگرافی (نقشه‌های آبی)» در ایران را ٢ تا 6 میلیارد تومان در سال اعلام کرد و گفت: تهیه چارت توسط سازمان از نظر فنی نیز دستاورد خوبی است زیرا کشورهای محدودی توانایی تهیه چارت از پهنه آبی خود دارند و ما در این زمینه پیشرویم.

  • خط مبدا، نکته مهم در کنوانسیون حقوقی دریای خزر

شفیعی در ادامه درباره کنوانسیون حقوقی دریای خزر نیز گفت: این کنوانسیون ٢١ مرداد امسال در قزاقستان امضا شد که نکات فنی و حقوقی مهمی داشت که سازمان نقشه‌برداری در این زمینه نظرات خود را به وزارت خارجه اعلام کرد.

وی افزود: مهم‌ترین نکته در این کنوانسیون «خط مبدا» بوده که بر مبنای منفی ٢٨ متر است؛ این خط بر اساس نقشه‌های کشور روسیه تعیین شده که با نقشه‌های ترسیمی در ایران، نیم تا یک متر اختلاف دارد.

رییس سازمان نقشه‌برداری تاکید کرد: این کنوانسیون از نظر فنی مشکلی ندارد و فقط خط مبنا است که باید مورد توجه قرار گیرد. ‌
امروز چارت بین‌المللی دریای خزر پس از پیروزی انقلاب، برای نخستین بار رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، «حمید علیزاده لاهیجانی» معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی نیز 16 مرداد امسال اعلام کرد که امکان پیش‌بینی تراز دریای خزر در بازه بلندمدت وجود ندارد.

به گفته وی، به جای پیش‌بینی‌های اقلیمی درباره تراز دریای خزر باید به منحنی‌های گذشته مراجعه و آنها را محور عمل قرار دهیم اما با این وجود پیش‌بینی‌های ۱۸ ماهه نشان می‌دهد که تراز دریای خزر روند کاهنده خواهد داشت.

وی افزود: بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۷، میزان مصرف آب در کل حوضه خزر ۴۳ کیلومتر مکعب در سال بوده است.

کد خبر 416604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha