دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعتراض به آنچه در مورد میدان قیصر امین‌پور در شهرداری منطقه دو اتفاق افتاد تنها یک مصداق و نمونه در مورد موضوعی است که خاطره، حافظه و انسان را در شهر نادیده گرفته و به خودرو اولویت می‌دهد.

مسجدجامعی

احمد مسجدجامعی، در تذکر پیش از دستور جلسه روز یکشنبه 25 شهریور شورای اسلامی شهر تهران، با بیان این مطلب افزود: از مهندس افشانی، شهردار محترم تشکر می‌کنم که در زمینه جبران آنچه در میدان قیصر امین‌پور اتفاق افتاد قول پیگیری دادند و پیشنهاداتی اراده کردند که امیدوارم پیگیری و عملی شوند؛ اما مساله اصلی و تذکر من که مربوط به دیروز و امروز هم نیست، اولویت اصلاح هندسی معابر و توجه بیش از حد به خودرو در برابر حافظه، خاطره، انسان و عابر پیاده است به ترتیبی که امروز تهران که شهری با سابقه و تاریخ بود به شهری بی‌حافظه تبدیل شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود در صحن شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه گزارش عملکرد یکساله شورا گزارش و به اطلاع عموم رسید، گفت: به نظرم شهرداری هم باید گزارش عملکرد یکساله را در صحن شورا ارائه کند؛ قطعا این گزارش نقاط قوت بسیاری دارد که ممکن است از دید بسیاری از ما مغفول مانده باشد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام سوگواری محرم و فعالیت هیات‌های عزاداری در شهر گفت: آسیب‌هایی در این مراسم به صورت بالقوه وجود دارد که مربوط به آسیب‌های انسانی است و از این بابت بسیار مهم است؛ این آسیب مربوط به احتمال آتش‌سوزی در هیات‌های عزاراداری است؛ چون این هیات‌ها به صورت عمده با پارچه و تخته برپا می‌شوند و این لوازم در کنار آتش قرار دارند، احتمال آتش‌سوزی را بالا می‌برند که ما باید از منظر آسیب‌شناسی شهری و انسانی به این موضوع دقت کنیم و برای آن تدابیری بیاندیشیم چرا که در سال‌های گذشته از این زاویه آسیب‌هایی به عزاداران وارد شده است.

مسجدجامعی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صحبت یکی از خبرنگاران در مورد قاریان جلسات شورا گفت: در دوره جدید شورا تجربه قرائت قرآن توسط قاریان ملی و بین‌المللی در آغاز جلسه بسیار دلنشین است و از آقای موسوی بلده که مدیریت این کار را بر عهده داشتند تشکر می‌کنم؛ پیشنهاد می‌کنم در کنار درج نام قاریان در گزارش‌های شورا، شرایط حضور قاریان در مراسم پیاده‌روی اربعین و استفاده از قرائت زیبای آنان برای مراسم امسال فراهم آید که قطعا در آن مراسم معنوی بسیار تاثیرگذار است.

  • نرخ‌گذاری سرویس‌های مدارس

مسجدجامعی همچنین در این جلسه و در جریان بررسی لایحه تعیین نرخ کرایه و بهای خدمات سرویس مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 نیز گفت: در مورد ورود دفتر هماهنگی امور اداری تاکسیرانی که بحث جدیدی هم هست نظرم این است که ما نباید وارد ساختار شویم؛ به این معنا که هرچه کمتر وارد ساختار شویم بهتر است چون مردم را به دردسر می‌اندازیم و رانندگان، خانواده‌ها و انجمن اولیا و مربیان را دچار مشکل می‌کنیم.

وی افزود: با این روش فرآیند نظارت را سخت‌تر و شدیدتر می‌کنیم که شاید نیازی هم به آن نباشد؛ یعنی ما به‌گونه‌ای حرف می‌زنیم که به آن عمل نکرده و به شیوه‌ای دیگر عمل می‌کنیم؛ چرا باید این دفاتر را ایجاد کنیم و چرا فکر می‌کنیم همه کارها را باید خودمان انجام دهیم؟

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در موضوع سازمان درآمدهای حاصل از فعالیت‌های حساب‌های متمرکز شهرداری، باید شهرداری توضیح بیشتری دهد؛ رتبه‌بندی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات قبلا هم بوده و الان باز هم در لایحه تکرار می‌شود. دیدگاه من این است که دوستان یک گزارشی در این زمینه دهند که در این زمینه سال‌های قبل چه اتفاقی افتاده است؟ گزارش دهند که موضوع رتبه‌بندی اجرا شده یا نه؟ اگر اجرا شده گزارش دهند و اگر هم نه، دیگر نیازی به تکرار مصوبه نیست. ما باید تغییراتی بدهیم که مصوبه به سمت اجرایی شدن پیش برود؛ نه آنکه مصوبات هر سال را سال بعد هم تکرار کنیم.
مسجدجامعی همچنین افزود: موضوع دیگر دستورالعمل انضباطی شرکت‌های سرویس مدارس است که این هم جای سوال دارد. باید این سوال را مطرح کرد که در سال‌های گذشته در این موضوع چگونه عمل می‌شده و چگونه تصمیم‌گیری شده است؟ باید تذکر دهم که در این زمینه مصوبه دولت وجود دارد. اگر قرار است کارگروهی متشکل از وزارت کشور، راه و شهرسازی و آموزش و پرورش در این زمینه اظهار نظر کنند و وزارت کشور مصوبات آن را ابلاغ کند، ما همان قوانین بالادست را محترم بشماریم و وارد آن نشویم.

وی در ادامه تصریح کرد: مورد دیگر که بسیار در این زمینه مهم است، جامعه معلولان است که توجه به آنها در این زمینه از دستاوردهای سال اول دوره چهارم شورا است و دوستان هم‌راستا با ما در این زمینه زحمت کشیدند. واقعا این یکی از لوازم است چون حمل‌ونقل و جابه‌جایی این افراد برای خانواده‌ها بسیار پرزحمت و پرهزینه است.

مسجدجامعی گفت: در مورد افراد کم‌توان جسمی، حتما باید یک نفر آنها را همراهی کند، حتما باید وسیله خاصی برای حرکت این افراد از داخل خودرو به سمت زمین مهیا باشد یا اگر به لحاظ بینایی مشکل دارند باید فردی آنها را همراهی کند؛ بنابراین مهم‌ترین هزینه خانواده‌هایی که با چنین فرزندانی زندگی می‌کنند، دسترسی آسان و ارزان به مدرسه است. اگر این دسترسی انجام شود این بچه‌ها بسیار خلاق هستند و می‌توانند در عرصه‌های مختلف پیشرفت کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با یادآوری یکی از دیدارهای خود از مدارس ویژه دانش‌آموزان کم توان جسمی، گفت: در آن دیدار یکی از دوستانم از فردی که از نظر بینایی مشکل داشت، پرسید بزرگترین آرزویت چیست؟ و او پاسخ داد حتما فکر می‌کنید آرزوی من این است که بینا شوم اما من آرزوهای بسیار بزرگتری دارم. بنابراین ما باید به این جامعه احترام ویژه بگذاریم.

وی با بیان اینکه ما به لحاظ اخلاقی و وظایف مدیریت شهری باید به این خواسته بها بدهیم افزود: اگر بحث رفت و آمد دانش‌آموزان کم‌توان جسمی تسهیل شود، خلاقیت این جامعه که شاید در نگاه اول دچار محدودیت به‌نظر می‌رسند شکوفا خواهد شد.

کد خبر 416769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha