همشهری آنلاین: روزنامه گلوبال تایمز، متعلق به حزب حاکم چین نوشت که در جنگ تجاری با آمریکا که هر روز شدت بیشتری پیدا می‌کند، به هیچ وجه دفاعی برخورد نخواهیم کرد بلکه از موضع هجومی وارد عمل می‌شویم.

رویارویی تجاری چین و آمریکا

به گزارش ایرنا گلوبال تایمز امروز (سه‌شنبه 27 شهريور) نوشت هر حرکتی که آمریکا علیه تجارت با چین انجام دهد، با اقتدار پاسخ داده خواهد شد و رفتار چین دفاعی نخواهد بود.

همزمان 'گنگ شوانگ' سخنگوی وزارت خارجه چین در مصاحبه‌ای در پکن گفته است که تلافی جویی‌هایی که اکنون در جریان است به نفع منافع دو کشور نخواهد بود.

شدت جنگ تجاری زمانی بیشتر شد که آمریکا تعرفه 25 درصدی روی 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین اعمال کرد.

این اتفاقات در حالی می‌افتد که تنها یک هفته قبل استفان منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا از هیاتی به ریاست 'لیو خه' معاون نخست وزیر چین برای گفت‌و‌گوهای تجاری دعوت کرد اما چین اعلام کرده است در صورتی که رفتار طرف مقابل خصمانه باشد از مذاکرات خارج خواهد شد.

بازارهای بورس منطقه و بخصوص چین بشدت دستخوش تحول قرار گرفته است به نظر می‌رسد که ارزش پول این کشور در حال تضعیف است و سرمایه گذاران داخلی نسبت به شرایط موجود هشدار داده‌اند.

روزنامه چینی می‌نویسد فشارهای تازه از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مورد تازه‌ای نیست زیرا این کشور قبل از هر مذاکره‌ای برای گرفتن امتیازات بیشتر دست به چنین کاری می‌زند.

روزنامه هشدار داده است که چین به غیر از محدود کردن صادرات و اعمال تعرفه روی کالاهای آمریکایی، می‌تواند از ارسال قطعات و مواد کمیاب به آن کشور جلوگیری کرده و چرخه تولید را در آمریکا مختل کند.

بسیاری از مواد کمیابی که برای ساخت لوازم الکترونیکی و هزاران قلم کالاهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، از چین به دیگر کشورها از جمله آمریکا صادر می‌شود.

مسئولان دولت چین گفته‌اند پکن هرگز زمانی که کسی اسلحه روی سرش گذاشته باشد وارد مذاکره نخواهد شد و هم اکنون به نظر می‌رسد مساله مذاکرات میان دو کشور هم منتفی است.

امروز همچنین وزارت خارجه چین اعلام کرد که 'وانگ یی' وزیر خارجه این کشور این هفته برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک خواهد شد.

ترامپ می‌گوید که مازاد تجاری چین در برابر آمریکا در سال 2017 میلادی به 375 میلیارد دلار رسیده است و پکن باید این موضوع را حل و فصل کند و تا آن زمان تعرفه‌ها کماکان افزایش خواهد یافت.

کد خبر 416857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha