جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: با تشدید حملات شبه نظامیان وابسته به طالبان در استان‌های جنوبی افغانستان علیه نیروهای‌ ناتو،این سازمان همچنان خواستار اعزام نیروهای بیشتری به افغانستان است.

به گزارش منابع خبری همچنین با گسترش درگیری‌ها در نقاط مختلف افغانستان میان عناصر وابسته به طالبان و نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) این سازمان تصمیم گرفت، حدود اختیارات نیروهای خود را در افغانستان افزایش دهد.

به گزارش ایرنا به نقل شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ،به دنبال افزایش میزان تلفات غیرنظامیان و نظامیان در افغانستان در ماه‌های اخیر مسئولان ناتو در بروکسل به اتفاق آرا تصمیم به گسترش آزادی عمل و اختیار نیروهای خود در آن کشور گرفتند.

هدف‌ آنها از اقدام مذکور این بود که نیروهای حافظ صلح ناتو در افغانستان از آزادی عمل بیشتری برخوردار شوند تا بتوانند در مقابل حملات مهاجمان از خود دفاع کنند.

بر اساس این گزارش ،مسئولان ناتو علی رغم اختلاف نظرهای موجود بر سر اعزام نیرو به افغانستان، همچنان در حال بررسی این موضوع هستند.

گزارش‌های منتشره در انگلیس حاکی است، کشورهای آلمان، ترکیه، ایتالیا و اسپانیا که از اعضای مطرح ناتو هستند، با پیشنهاد ژنرال جیمز جونز فرمانده ارشد نظامیان آمریکایی در اروپا برای اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان مخالفت کرده‌اند.

نروژ و دانمارک نیز برنامه‌ای برای افزایش نیرو ندارند.

ژنرال جونز خواستار پیوستن دو هزار و500نیروی جدید به نظامیان ناتو در افغانستان شده است.
به دنبال شدت گرفتن حملات عناصر باقیمانده طالبان ضد نیروهای ناتو در افغانستان این نیروها با همکاری نیروهای امنیتی افغان از دوم سپتامبر عملیات "مدوسا" را به منظور سرکوب شورشیان به مرحله اجرا درآوردند.

به گفته مسئولان ناتو، تاکنون در جریان این عملیات بیش از 500 شورشی کشته شده‌اند.
درهمین حال بی بی سی جنگجویان طالبان، یک شهر دیگر را در ولایت فراه در غرب افغانستان تصرف کرده اند.

بر اساس گزارشهای رسیده از افغانستان، شبه نظامیان وابسته به گروه طالبان، پس از چند روز درگیری سنگین، سربازان افغان را از شهر گلستان در ولایت غربی فراه بیرون راندند و کنترل این شهر را در دست گرفتند.

پلیس افغانستان، خبر سقوط شهر گلستان به دست طالبان را تایید کرده است.

سید آقا ثاقب فرمانده پلیس فراه به بی بی سی گفت نیروهای آنها توسط طالبان محاصره شده بودند و کمک به آنها نرسید.

مقامات افغان اخیرا تایید کرده بودند که افراد وابسته به گروه طالبان، برای مدت کوتاهی کنترل برخی تاسیسات و ادارات دولتی در شهر بکواه ولایت فراه را در دست گرفتند، اما دوباره عقب رانده شدند.

جنگجویان طالبان، در سال جاری میلادی، نبرد سختی را با نیروهای دولت افغانستان و هزاران سرباز خارجی مستقر در این کشور آغاز کرده اند.

مقامات می گویند صدها تن از نیروهای مسلح طالبان، در حمله به ولایت فراه شرکت داشته اند.

کد خبر 4170

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز