همشهری آنلاین: یک مؤسسه نظرسنجی که هر ماه تصویری از فضای سیاسی آلمان ارائه می‌کند، اعلام کرده که اگر اکنون انتخابات برگزار شود، حزب خارجی‌ستیز "آلترناتیو برای آلمان" به عنوان دومین حزب قدرتمند وارد پارلمان خواهد شد.

نتایج یک نظرسنجی | پوپولیست‌های راستگرا دومین حزب قدرتمند آلمان شدند

به گزارش دويچه وله، بنا بر نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مؤسسه "ARD-Deutschlandtrend" رأی احزاب سنتی در آلمان که در ائتلاف دولتی حضور دارند کاهش یافته و به جای آن به رأی لیبرال‌ها، سبزها و بیش از همه به رأی "آلترناتیو برای آلمان" اضافه شده است.

حزب "آلترناتیو برای آلمان" (AfD) در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد. پایه‌گذاران آن در سال‌های اخیر با سوءاستفاده از بحران پناهجویی و سر دادن شعارهای خارجی‌ستیزانه و پوپولیستی موفق شدند رأی بخش‌های ناراضی جامعه آلمان را به سرعت جذب کنند. این حزب در حال حاضر در پارلمان اروپا، در پارلمان سراسری آلمان و در ۱۴ پارلمان از ۱۶ پارلمان ایالتی این کشور نماینده دارد.

مؤسسه نظرسنجی "ARD-Deutschlandtrend" می‌گوید اگر پس فردا یکشنبه اول مهر (۲۳ سپتامبر) در آلمان انتخابات پارلمان فدرال برگزار شود، حزب "آلترناتیو برای آلمان" با کسب ۱۸ درصد آرا سوسیال‌دمکرات‌ها (۱۷ درصد) را پشت سر خواهد گذاشت و پشت سر احزاب مسیحی به عنوان دومین حزب قدرتمند وارد پارلمان خواهد شد.

دولت کنونی آلمان از ائتلاف سه حزب تشکیل شده است: حزب دموکرات‌مسیحی (CDU) به ریاست صدراعظم آنگلا مرکل، شاخه این حزب در ایالت بایرن - حزب سوسیال‌مسیحی (CSU) - به ریاست وزیر کشور هورست زهوفر و حزب سوسیال‌دموکرات (SPD) به ریاست خانم آندریا ناهلس.

اختلاف نظر دو حزب مسیحی که با هم بیشترین کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارند بر سر موضوع پناهجویان، و خواست‌های حزب سوسیال‌دمکرات که احزاب مسیحی برای تشکیل دولت به ائتلاف با آن نیاز داشتند، کار تشکیل دولت را چندین ماه به تعویق انداخت.

پس از تشکیل دولت، اختلاف نظر هورست زهوفر با آنگلا مرکل (رؤسای دو حزب مسیحی) بر سر بستن مرزها به روی پناهجویان دولت ائتلافی را در آستانه شکست قرار داد.

در هفته‌های اخیر هم تعقیب و ضرب و شتم پناهجویان و خارجی‌ها در ایالت زاکسن در شرق و موضع‌گیری جنجالی رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان بار دیگر اختلاف‌ها در دولت ائتلافی را به رخ کشید.

شهروندان و رسانه‌های آلمان سیاستمداران را به پرداختن به حاشیه‌ها و اختلافات داخلی، فراموش‌کردن موضوعات اصلی و همچنین بده-بستان‌های سیاسی متهم می‌کنند. سیاستمداران اما می‌گویند هدف‌شان جلوگیری از شکست دولت ائتلافی و پرهیز از هزینه‌های انتخابات مجدد است.

انتخابات پیش از موعد در شرایط کنونی ممکن است آرا را شکننده‌تر و تشکیل دولت را به مراتب دشوارتر کند. احزاب سنتی که از ماه‌ها پیش نظاره‌گر کاهش اعتماد عمومی و فرار آرا هستند، برای انتخابات پیش از موعد نگرانی مهمتری هم دارند: قدرت‌گیری بیشتر حزب "آلترناتیو برای آلمان".

نتیجه تازه‌ترین نظرسنجی "ARD-Deutschlandtrend" هم نشان می‌دهد که این نگرانی به جاست.

با وجود این نزدیک به نیمی از جمعیت آلمان، بر اساس نتایج یک نظرسنجی خواستار برگزاری انتخابات مجدد است. بر اساس نظرسنجی‌ای که مؤسسه "Insa" به سفارش نشریه "بیلد" آلمان انجام شده، ۴۷ درصد پرسش‌شوندگان طرفدار برگزاری انتخابات پیش از موعد بوده‌اند.

این نتایج نشان می‌دهند که تحولات ماه‌های اخیر همچنان به زیان احزاب حاکم و به سود حزب راستگرای پوپولیستی "آلترناتیو برای آلمان" ادامه دارند.

کد خبر 417006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha