شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به بحران شدید منابع آب در کشورمان و بی‌آبی برخی استان‌ها و شهرستان‌ها گفت: آنچه که بیش از کمبود بارش‌ها موجب این بحران شده است، مدیریت غلط و غیراصولی منابع آب است.

کم آبی

به گزارش اقتصاد آنلاین عباس پاپی‌زاده با بیان اینکه استان‌هایی مانند خراسان رضوی، خراسان جنوبی و همدان از مناطق درگیر با تنش کم آبی هستند، اظهار داشت: در اولویت قرار گرفتن بخش کشاورزی موجب شده که در این مناطق تنش آبی بروز کند، زیرا بیش از 90درصد آب کشور در این بخش مصرف می شود و بنابراین آب چندانی برای شرب باقی نمانده است.

وی در ادامه افزود: در مورد مدیریت منابع آب، آنچه که در قانون آمده رعایت نمی‌شود و بخش کشاورزی در اولویت نسبت به بخش‌های صنعت و شرب قرار دارد که نتیجه آن ایجاد مشکل در تامین آب شرب برخی مناطق است.

پاپی‌زاده با تاکید بر اینکه قانون، تکلیف را در زمینه اولویت مصرف آب مشخص کرده است، گفت: البته مشکل در اینجاست که قانون به درستی اجرا نمی شود و دستگاه های متولی این امر، اهتمام جدی در رفع این نقیصه و اجرای صحیح قانون ندارند.

نماینده مردم دزفول در مجلس با اشاره به کاهش میزان بارش ها در کشور در سال های اخیر گفت: اگر در بدترین شرایط مدیریت منابع آب به درستی انجام شود، قطعا تنش آبی در حوزه آب شرب نخواهیم داشت، اما متاسفانه شاهد چنین مدیریتی نیستیم.

پاپی زاده با بیان اینکه چند دستگاه در زمینه مدیریت ناصحیح و غیر اصولی منابع آب مقصر هستند، گفت: تاثیر منفی مدیریت منابع آب به گونه ای است که حتی اگر میزان بارش‌ها به اندازه کافی هم باشد، باز هم مشکل کمبود آب برطرف نمی شود.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه آبخیزداری در کشور عنوان کرد: اگر روش های آبخیزداری در کشور گسترش بیابد، هم سیلاب ها کاهش پیدا می کند و هم ذخایر سفره های آب زیر زمینی افزایش می یابد و بیلان منفی آنها تا حدودی جبران می شود.

پاپی زاده با اشاره به پیش بینی های برنامه ششم توسعه برای توسعه آبخیزداری در کشور گفت: در این برنامه پیش بینی شده که سالانه 11 میلیون متر مکعب کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی صورت بگیرد، اما در حدود یک و نیم سالی که از آغاز اجرای برنامه ششم می گذرد، این موضوع محقق نشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان عنوان کرد: همچنین در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که هر سال آبیاری تحت فشار در 600 هزار هکتار از اراضی کشاورزی اجرا شود که متاسفانه در این مورد هم به قانون عمل نشده است.

کد خبر 417028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha