همشهری آنلاین: روسیه و چین تحریم‌های جدید آمریکا در رابطه با معاملات تسلیحاتی میان این دو کشور را به شدت محکوم کردند. یک کارشناس می‌گوید که این تحریم‌ها تاثیری بر معاملات انجام‌شده ندارند و تنها چین و روسیه را به هم نزدیک‌تر می‌کنند.

بازی با آتش | انتقاد روسیه و چین از تحریم‌های جدید آمریکا

به گزارش دويچه وله، سرگئي ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز جمعه ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) از آمریکا انتقاد کرد و گفت که این کشور با بی‌فکری ثبات جهان را به خطر می‌اندازد چون به تنش‌ در روابط میان روسیه و آمریکا دامن می‌زند. او افزود که "بازی با آتش احمقانه است و می‌تواند خطرناک شود".

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که آمریکا "نابخردانه" عمل می‌کند. این سخنگو خواستار لغو تحریم‌ها شد.

جنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفت: «چین نارضایتی عمیق خود را نسبت به اقدام نابخردانه آمریکا ابراز داشته و در این رابطه به طور رسمی به این کشور اعتراض کرده است. آمریکا به طور جدی هنجارهای پایه‌ای در روابط بین‌الملل را زیر پا گذاشته و باعث ایجاد اختلال در روابط دو کشور شده است. ما از آمریکا می‌خواهیم اشتباه خود را جبران و تحریم‌های مقرر شده را لغو کند، وگرنه با پیامدهای این تصمیم روبرو خواهد شد.»

  • اقدامات تنبیهی آمریکا

آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۰ سپتامبر اقداماتی تنبیهی را علیه چین مقرر کرد. این اقدامات تنبیهی متوجه سازمان توسعه تجهیزات وزارت دفاع چین و لی‌شانگفو، رئيس این سازمان است که مسئولیت خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی را بر عهده دارد.

همزمان دولت آمریکا ۳۳ شخص و نهاد دیگر را که در ارتباط با ارتش و سازمان امنیت روسیه هستند در فهرست تحریم قرار داد. بدین ترتیب انجام معامله با این اشخاص و نهادها ممنوع است.

  • معاملات تسلیحاتی

موضوع معاملات تسلیحاتی این است که روسیه قرار است ۱۰ جت جنگی نوع سوخو ۳۵ و سیستم موشکی زمین به هوای اس۴۰۰ به چین بفروشد.

طبق تحریم‌ها، لی‌شانگفو و سازمان زیر دست او دیگر مجاز نیستند درخواست جواز صادرات کنند و در نظام مالی آمریکا شرکت داشته باشند.

یکی از نمایندگان دولت آمریکا گفت که اقدامات تنبیهی متوجه روسیه است، اگرچه آمریکا در حال حاضر با چین هم دعوای تجاری دارد. این نماینده دولت آمریکا گفت که موضوع بر سر کاستن از توانایی دفاعی این یا آن کشور نیست، بلکه موضوع این است که روسیه باید هزینه "فعالیت‌های شرورانه‌اش" را بپردازد.

دستگاه‌های امنیتی آمریکا روسیه را متهم می‌کنند به اینکه از جمله در مبارزات انتخاباتی آمریکا در سال ۲۰۱۶ مداخله کرده است. دولت روسیه این اتهام را رد می‌کند.

  • تاثیر تحریم‌ها

ریابکوف تصریح کرد که به نظر می‌رسد مقرر کردن اقدامات تنبیهی علیه روسیه در آمریکا به وسیله‌ای برای وقت‌گذرانی ملی تبدیل شده است. او گفت که از سال ۲۰۱۱ تا کنون ۶۰ دور تحریم را اعلام کرده‌اند، اما او هر بار نشان داده که چنین تلاش‌هایی برای اعمال فشار بر روسیه بی‌فایده است. او افزود که آمریکا هیچ‌گاه موفق نخواهد شد شرایطش را به روسیه تحمیل کند.

همچنین کارشناسان امنیتی ابراز اطمینان کرده‌اند از اینکه تحریم‌ها تنها جنبه نمادین دارند. یان استوری، از انستیتوی یوسف اسحاق برای مطالعات جنوب شرقی آسیا در سنگاپور، معتقد است که تحریم‌ها تاثیری بر معاملات تجاری مورد انتقاد نخواهد داشت و تنها باعث خواهد شد که چین و روسیه به هم نزدیک‌تر شوند.

کد خبر 417098

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha