همشهری آنلاین: رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، شرق فرات را باتلاق تروریسم و بزرگترین مشکل آینده سوریه خواند.

 اردوغان: شرق فرات بزرگترین مشکل آینده سوریه است

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، اردوغان امروز هنگام عزیمت به نشست سالانه سازمان ملل در نیویورک در نشست خبری گفت: باتلاق تروریستی در شرق فرات شکل گرفته و با حمایت برخی از متحدان، به عنوان مشکل آینده سوریه در حال گسترش است.

یگان های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) بخش اعظمی از خاک سوریه در مناطق شرقی رود فرات را در اختیار دارند.

ترکیه مدعی است که آمریکا با ارسال بیش از پنج هزار کامیون سلاح به این منطقه و تحت حمایت گرفتن این گروه ها، منطقه را به کانون تروریستی تبدیل کرده است و حضور نیروهای آمریکایی و این گروه ها در آن منطقه، آینده امنیتی ترکیه و سوریه را تهدید می کند.

دولت ترکیه یگان های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) را شاخه سوری حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و تشکیلاتی تروریستی دانسته و هدف نهایی آنها را تجزیه خاک سوریه و تشکیل دولت کردی در منطقه شرق فرات با حمایت آمریکا عنوان می کند.

اردوغان در مصاحبه امروز خود همچنین درباره احتمال دیدار خود با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: اگر پیشنهادی از سوی آمریکا صورت بگیرد، ارزیابی خواهیم کرد ولی در حال حاضر چنین موضوعی مطرح نیست.

این اظهارات اردوغان در حالی بیان می شود که پیش از این برخی مقامات ترکیه از احتمال دیدار اردوغان و ترامپ و از رایزنی برای انجام این دیدار خبر داده بودند.

روابط ترکیه و آمریکا در سه ماه اخیر به علت زندانی شدن یک کشیش آمریکایی در ترکیه به اتهام جاسوسی، تحریم دو وزیر ترک و اقدام متقابل آنکارا و نیز اعمال تعرفه های سنگین برای واردات فولاد و آلومینیوم ترکیه از سوی آمریکا، به شدت پر تنش بوده است.

بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کردند که در دیدار احتمالی اردوغان و ترامپ در نیویورک، بخشی از مشکلات موجود بین دو کشور مذاکره و حل شود که موضع امروز اردوغان نشان می دهد که رایزنی برای انجام ملاقات بین روسای جمهوری آمریکا و ترکیه ناموفق بوده است.

اردوغان در ادامه مصاحبه امروز خود اعلام کرد که در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران انسانی در سطح جهان که وجدانها را عمیقا به درد می آورد، سخن گفته و خواستار اقدامات جهانی برای حل این بحران ها خواهد شد.

وی همچنین درباره حمله تروریستی دیروز در ایران نیز گفت: هنوز از جزئیات این حادثه به طور دقیق مطلع نیستیم، ولی تا جایی که می دانیم شمار قربانیان به 29 نفر رسیده و تعداد زیادی نیز زخمی شده اند و در چنین اوضاعی حساسیت ها در منطقه افزایش می یابد.

کد خبر 417220

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha