همشهری آنلاین: ۱۴ سال پس از افتتاحیه ۲۴ میلیون دلاری «فارنهایت ۹۱۱» در ۸۶۸ سینما، تازه‌ترین مستند مایکل مور در ۱۷۱۹ سینمای آمریکا فقط سه میلیون دلار فروخت.

مایکل مور

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از هاليوود ريپورتر، «فارنهايت 9/11» كه نامي بسيار شبيه به پرفروش‌ترين مستند تاريخ يعني «فارنهايت 911» دارد، اين هفته در آمريكاي شمالي روي پرده رفت و با وجود پيش‌بيني كارشناسان مبني بر گيشه پنج تا شش ميليون دلاري، فقط سه ميليون دلار به دست آورد. فيلم پيشين مستندساز آمريكايي عليه دولت جورج بوش پسر بود و فيلم 120 دقيقه‌اي «فارنهايت 9/11» هجويه‌اي سياسي عليه دونالد ترامپ است.

تام اورتنبرگ كه در توليد و اكران «فارنهايت 911» با مايكل مور همكاري كرده بود، تازگي‌ها شركت برايركليف را راه‌اندازي كرده و «فارنهايت 9/11» نخستين فيلم او در اكران عمومي است. مديران اين شركت اميدوارند پيش از انتخابات ميان‌دوره‌اي در آمريكا همه مردم بتوانند مستند تازه مور را ببينند و با چشمان باز و آگاهي كامل راي بدهند. اين در حالي است كه منتقدان و سايت‌هاي معتبر سينمايي هم حسابي از مستند ضدترامپ تعريف كرده‌اند.

با وجود استقبال منتقدان و كارشناسان، «فارنهايت 9/11» تنها چهارمين مستند سياسي است كه اكران گسترده مي‌شود و در بيش از 500 سينما روي پرده مي‌رود. به همين دليل، نمي‌توان روي ناكامي تا پيروزي آن در گيشه چندان حساب باز كرد. «فارنهايت 911» كه سال 2004 به نمايش درآمد، در هفته اول 24 ميليون دلار فروخت و با 222 ميليون دلار، پرفروش‌ترين مستند سينمايي تاريخ لقب گرفت.

كارشناسان سينما چند دليل عمده براي ناكامي «فارنهايت 9/11» برمي‌شمرند؛ از جمله اينكه با وجود اعتياد مردم به اخبار اما خبرهاي زياد هم آنها را خسته كرده است و ارائه انبوه اطلاعات در مستند تازه مور چندان به دل تماشاگران نمي‌نشيند. ضمن اينكه تماشاگران مستندساز برنده اسكار هم به اندازه خود او 14 سال پير شده‌اند و شايد ديگر سينما را صرفا براي سرگرمي بخواهند. اگر كسي خبر و اطلاعات بخواهد، سر زدن به فضاي مجازي آسان‌تر و ارزان‌تر از فيلم ديدن در سينماست.

کد خبر 417279

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha