همشهری آنلاین: رئیس سازمان فضایی ایران گفت: درنامه‌ای به رئیس جمهور خواستار همکاری ۴۸ سازمان با کسب وکارهای فضاپایه شدیم و رئیس جمهور با ارجاع این نامه به سازمان‌ها، برلزوم این تعامل تاکید کرد.

فضا

مرتضی براری در گفتگو با مهر، با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای توسعه کسب وکارهای حوزه فضایی اظهار داشت: دولت باید بسترهای قانونی را برای شکل گیری کسب و کارهای فضاپایه در کشور فراهم کرده و موانع موجود را رفع کند.

وی با اشاره به لزوم آزادسازی داده ها و اطلاعات دستگاه‌های دولتی برای در اختیار گذاشتن کسب و کارها، گفت: ما در بندی از برنامه توسعه فضایی کشور، بر لزوم آزادسازی داده‌های دستگاه‌های دولتی تاکید کرده ایم تا این اطلاعات در اختیار کسب وکارها قرار گرفته و بتوان از آنها، خدمات دریافت کرد.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه هم اکنون داده‌های فضایی در کل دنیا، توانسته در کاهش هزینه‌های کشاورزی نقش آفرینی کند، ادامه داد: تجربه سایر کشورها نشان می‌دهد که داده‌های فضایی و خدمات کسب وکارهای فضاپایه در این زمینه، در افزایش تولید و رشد اقتصاد کشاورزی نقش آفرینی کرده است.

معاون وزیر ارتباطات با تاکید براینکه به دنبال برگزاری جلسه با سازمان‌های مرتبط برای تعامل در حوزه کسب و کارهای فضاپایه هستیم، افزود: دراین زمینه ۴۸ سازمان دولتی که مصرف کننده مستقیم داده های ماهواره‌های سنجشی هستند، شناسایی شده اند و همین اتفاق در حال شکل گیری برای خدمات ماهواره‌های مخابراتی نیز است.

وی با بیان اینکه این دستگاه‌ها باید بستر را برای شکل گیری کسب وکارها باز کنند، گفت: در این زمینه نامه‌ای به رئیس جمهور ارسال کردیم و خواستار تعامل این سازمانها به عنوان حاکمیت برای بسترسازی کسب وکارهای فضاپایه شدیم. رئیس جمهور نیز این نامه را به سازمانها ارجاع داده و بر لزوم همکاری و تعامل آنها در این باره تاکید کردند.

براری گفت: در زمینه ماهواره های سنجشی و مخابراتی، ۵ اولویت برای شکل گیری کسب وکارها پیگیری می شود. باید در این حوزه نگاه از جنس کارفرمایی به سمت ارائه خدمات تغییر کند و دستگاه‌هایی مانند وزارت کشاورزی، سازمان‌های محیط زیست و مدیریت بحران، از این خدمات استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در فضای ترویجی در حال معرفی کسب و کارهای فضاپایه هستیم و برای جانماندن از تکنولوژیهای مرتبط با فناوری فضایی باید برای ایجاد این کسب وکارها بسترسازی کنیم، اضافه کرد: در توسعه کسب وکارهای حوزه ICT خلا داشتیم و به دلیل آنکه دولت مجوز نسل سوم موبایل را با تاخیر داد، در این حوزه نسبت به سایر کشورها، دچار شکاف شدیم و کسب و کارهای خارجی بازار داخل را در اختیار گرفتند.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: در بخش فناوری فضایی هم اکنون شکاف نسبت به سایر کشورها، حداقل است و در صورتی که موانع کسب وکارهای فضاپایه برداشته و به موقع مجوز فعالیت به کسب وکارها داده شود، می‌توان امیدوار بود که بازار در اختیار خودمان باشد.

وی با بیان اینکه آژانس فضایی اروپا در حال حمایت از ۵۰۰ استارتاپ حوزه فضایی است، گفت: ما نیز باید در کشور کسب و کارهای فضاپایه را شکل دهیم تا مردم بتوانند خدمات باکیفیت و ارزان دریافت کنند.

براری با تاکید براینکه نباید کل مطالبات جامعه از بخش فضایی کشور، پرتاب ماهواره باشد، ادامه داد: باید توسعه فناوری به سمت حل مشکلات جامعه و خدمات دهی به مردم برود و کاربردهای فناوری فضایی برای مردم ملموس باشد.

معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد: هم اکنون داده‌های رایگان فضایی در اختیار سازمان‌ها است اما مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و مطالبه جامعه فقط این است که چرا ماهواره به فضا پرتاب نمی‌شود.

کد خبر 417369

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha