همشهری آنلاین: آلودگی هوایی که در شهرها وجود دارد و ناشی از ذرات معلق است، شهروندان را گاه به سمت بیماری قلبی می‌برد.

ذرات معلق به شما بیماری قلبی هدیه می‌دهند

به گزارش مهر، محسن روشنی مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: نتایج منتشره در آخرین شماره نشریه اروپایی قلب در اگوست ۲۰۱۸ که به بررسی اثرات آلودگی هوا بر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پرداخته، نشان می‌دهد آلودگی هوا منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. در این مطالعه پروفسور توماس مونزل، مدیر کاردولوژی در بخش قلب و عروق مرکز پزشکی دانشگاه جوهان گوتنبرگ (JGU)، مکانیسم‌های مربوط به آسیب‌های عروقی ناشی از آلودگی هوا را به همراه سایر محققان انگلیسی و آمریکایی بررسی کردند.

به گفته این کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، درصد بالای نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، محققان آلمانی، انگلیسی و آمریکایی را برانگیخت تا اثرات منفی آلودگی هوا بر عملکرد عروق را بررسی کنند. سوال کلیدی، تاثیر اجزای آلودگی هوا (ذرات معلق، ازن، دی اکسید نیتروژن، مونوکسیدکربن و دی اکسیدگوگرد) به طور خاص بر عملکرد سیستم قلبی عروقی و ساز و کارهای آسیب به عروق متمرکز بود.

مونزل در خصوص نتایج این مطالعه گفت: به طور خلاصه در رابطه با آلودگی هوا و آسیب‌های ناشی از آن، ذرات معلق نقش برجسته‌ای دارند و ما به طور ویژه نگران ذرات بسیار ریز هستیم. این ذارت هم سایز ویروس بوده و به راحتی پس از استنشاق از طریق ریه وارد جریان خون می‌شوند و باعث التهابات موضعی می‌گردد و در نهایت، عامل بروز آترواسکلروز بیشتر (کلسیفیکسیون عروقی) شده و در نتیجه منجر به بیماری‌های قلبی عروقی مانند آنفارکتوس میوکارد، آنفارکتوس حاد قلب، نارسایی قلبی و آریتمی قلبی می‌شوند. او همچنین تصریح کرد که آلاینده‌های خروجی از موتورهای دیزلی به ویژه ذرات معلق و دی‌اکسید نیتروژن، از عملکردی منفی بر روی عروق برخوردار هستند.

روشنی در ادامه اظهار کرد: سایر محققان این مطالعه شامل دکتر راجاگپالان از مرکز پزشکی کلیولند، محقق و متخصص قلب و عروق پروفسور جان دینفیلد از موسسه علوم قلب و عروق در دانشگاه کالج لندن، دکتر آندریاس دیبر رئیس قلب و عروق مولکولی در مرکز پزشکی دانشگاه مانیس و پروفسور جوز للیولد از مؤسسه شیمی مکس پلانک بودند. پروفسور جوز للیولد در این خصوص گفت: ذرات معلق ریز بر اثر واکنش‌های شیمیایی در جو و از منابعی شامل ترافیک، صنایع و کشاورزی به وجود می‌آیند و برای دستیابی به هدف کاهش انتشار این ذرات، باید منابع تولید آنها را کنترل کنیم.

کد خبر 417496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha