مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: خوردن غذاهای حاوی مقادیر زیاد چربی و قند و غذاهای فرآوری‌شده نه تنها به التهاب روده که به التهاب تمام بخش‌های بدن می‌انجامد.

فست فود

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، نتايج 41 پژوهش مشابه در سه كشور بريتانيا، استراليا و اسپانيا نشان مي‌دهد خوردن غذاهاي موسوم به هله‌هوله خطر ابتلا به افسردگي را افزايش مي‌دهد و به همين دليل پژوهشگران از پزشكان خواسته‌اند توصيه‌هاي غذايي به بيماران خود را براي درمان افسردگي هميشه در نظر داشته باشند.

از سوي ديگر، كساني كه از رژيم غذايي موسوم به مديترانه‌اي پيروي مي‌كنند و در وعده‌هاي خود خوردن ماهي، ميوه، سبزي و آجيل را از ياد نمي‌برند، كمتر در معرض ابتلا به افسردگي قرار مي‌گيرند. افسردگي شايع‌ترين بيماري يا مشكل رواني در ميان مردم بريتانياست. نتايج اين پژوهش از كنار هم قرار دادن 41 پژوهش پيشين درباره رابطه ميان افسردگي و رژيم غذايي در سه كشور روي شهروندان بريتانيا، اسپانيا، فرانسه، استراليا و آمريكا به دست آمده است.

دكتر كاميل لاسال، مسئول ارشد اين پژوهش مي‌گويد: «رژيم‌هاي التهاب‌آور التهاب سيستمي را تحريك مي‌كنند و اين موضوع روي افزايش خطر ابتلا به افسردگي تاثير مستقيم مي‌گذارد.» هر چند خوردن غذاهاي چرب و شيرين و فرآوري‌شده به ملتهب شدن روده مي‌انجامد اما التهاب سيستمي هم بخشي از نتايج خوردن چنين غذاهايي است كه تمام بدن را درگير خود مي‌كند. تاثير خوردن غذاي بد شبيه تاثير همزمان سيگاركشيدن، آلودگي، چاقي و كم‌تحركي بر بدن است.

در التهاب‌هاي شديد ملكول‌هاي ملتهب از راه خون به مغز مي‌رسند و بر بهداشت رواني فرد تاثير منفي مي‌گذارند. داشتن يك رژيم نامناسب غذايي را مي‌توان دليل آغاز افسردگي دانست اما از پژوهش‌هاي دانشمندان دانشگاه كالج لندن نمي‌توان به اين نتيجه رسيد كه آيا افراد افسرده هم غذاهاي نامناسب مي‌خورند يا اينكه خوردن غذاي نامناسب به افسرده شدن آنها انجاميده است. اين نتايج از بررسي طولاني‌مدت رفتار بيش از 32 هزار شهروند پنج كشور به دست آمده است.

از هر شش شهروند بريتانيايي، يك نفر نوعي از افسردگي و اضطراب را تجربه مي‌كند. اتاق فكر مركز بهداشت روان تخمين مي‌زند هزينه كلي بيماران مبتلا به افسردگي بر جامعه (علاوه بر كاهش بهره‌وري و دريافت خدمات از مراكز سلامت همگاني) سالانه 105 ميليارد پوند به اقتصاد بريتانيا ضربه مي‌زند.

گرچه پژوهشگران استفاده از رژيم غذايي مديترانه‌اي را به مردم توصيه مي‌كنند اما برخي دانشمندان منتقد جدي تجويز اين رژيم هستند و در تاثير غذاهاي دريايي، ميوه و سبزي در كاهش خطر ابتلا به افسردگي ترديدهاي اساسي دارند.

کد خبر 417502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha