همشهری آنلاین: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت که کشورش به رغم تحریم‌های آمریکا، به واردات گاز طبیعی از ایران ادامه می‌دهد.

 اردوغان: شرق فرات بزرگترین مشکل آینده سوریه است

اردوغان که به منظور شرکت در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل درنیویورک بسر می برد، روز سه شنبه در مصاحبه اختصاصی با رویترز ضمن تاکید بر ادامه خرید گاز طبیعی از ایران با وجود تحریم های آمریکا، به موضوعات دیگری از جمله سرنوشت کشیش بازداشت شده در آمریکا، وضعیت اقتصادی درکشورش و مسائل سوریه پرداخت.

وی گفت: دادگاه های ترکیه، و نه سیاستمداران، درباره سرنوشت «آندرو برونسون» کشیش آمریکایی که به اتهام تروریسم در ترکیه بازداشت و روابط آنکارا و واشنگتن را آشفته کرده است، تصمیم گیری می کنند.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت امیدوار است ترکیه این کشیش انجیلی را در ماه جاری آزاد کند. وی بعد از 21 ماه بازداشت در ژوئیه گذشته، تحت بازداشت خانگی قرار گرفت.

اردوغان گفت: این یک مساله قضایی است. برونسون به اتهامات تروریسم بازداشت شد... 12 اکتبر (20 مهر) جلسه محاکمه دیگری برگزارخواهد شد و ما نمی دانیم دادگاه چه تصمیمی درباره او اتخاذ خواهد کرد و سیاستمداران درباره این حکم دخالتی ندارند.
رئیس جمهور ترکیه افزود: به عنوان رئیس جمهوری حق ندارم دستور آزادی او را بدهم. دستگاه قضایی ما مستقل است باید منتظر تصمیم دادگاه باشیم.

رویترز نوشت: اگر برونسون محکوم شود ممکن است 35 سال حبس شود. او اتهاماتش را رد کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که از بازداشت برونسون عصبانی است دستور افزایش دوبرابری تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را در ماه آگوست (مرداد) داد. ترکیه دراقدامی تلافی جویانه تعرفه های خودرو، الکل و تنباکو از آمریکا را افزایش داد.
لیره، (پول ترکیه) امسال و به دلیل سیاست مالی اردوغان و اختلافات دیپلماتیک بین آنکارا و واشنگتن 40 درصد از ارزش خود را از دست داد.

اردوغان دراین زمینه به رویترز گفت: پرونده برونسون ارتباطی با اقتصاد ترکیه ندارد. درباره چالش های اقتصادی کنونی بیش از حد مبالغه شده است و ترکیه با منابع خود بر چنین چالش هایی غلبه خواهد کرد.

بانک مرکزی ترکیه ماه جاری در راستای افزایش ارزش پول ملی این کشور و رفع نگرانی سرمایه گذاران از نفوذ سیاست مالی اردوغان نرخ بهره بانکی را با 625 امتیاز رشد افزایش داد.

اردوغان گفت، این تصمیم نشانه روشنی برای استقلال بانک مرکزی است و به عنوان رئیس جمهور مخالف افزایش نرخ بهره است.
اردوغان در مصاحبه با رویترز همچنین به مسائل سوریه پرداخت و گفت: خروج «گروه های رادیکال» تاکنون ازیک منطقه غیرنظامی جدید در منطقه ادلب سوریه شروع شده است.

به گزارش ایرنا، اردوغان طی سخنرانی در مجمع عمومی گفت: از همه طرف های درگیر در تحولات سوریه دعوت می کنم که از روند سیاسی عادلانه و پایدار برای حل مساله این کشور به شکلی سازنده حمایت کنند.

اردوغان با انتقاد تلویحی از اقدام آمریکا در ارسال سلاح به گروه های جنگجوی حاضر در شمال سوریه و با تروریستی خواندن آنها بیان کرد: بدون تردید کسانی که در راستای اهداف تاکتیکی خود، هزاران محموله سلاح از راه زمین و هوا برای تروریست های شمال سوریه می فرستند، پیامد دردناک این اقدام را خواهند دید.

کد خبر 417528

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha