همشهری آنلاین: رییس شبکه هپاتیت کشور نسبت به خالکوبی‌های غیر بهداشنی هشدار داد.

واکسن هپاتیت ب

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از سازمان انتقال خون، دکتر سیدموید علویان با بیان اینکه شیوع بیماری هپاتیت B در ایران کمتر از دو درصد است، گفت: برای تشخیص این بیماری هر شخص باید یک بار آزمایش دهد و در غیر این صورت ممکن است، شناسایی نشوند. تخمین زده می‌شود که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت در ایران وجود دارند. البته اغلب افراد مبتلا به هپاتیت عادی زندگی می‌کنند و ۶۰ درصد آنها ناشناخته‌اند که هنگام چک آپ و آزمایش خون شناسایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۵ میلیون ایرانی علیه هپاتیت واکسینه شده‌اند و اغلب افراد واکسینه نشده بالای ۲۹ سال هستند، افزود: طرح ملی واکسینه کردن اهدا کنندگان مستمر در راستای توسعه بیشتر برای پیشگیری است. ایران جزو کشورهایی است که به سازمان جهانی بهداشت تعهد داده تا سال ۱۴۱۰ موردی از هپاتیت C در کشورش مشاهده نشود و این بیماری ریشه کن شود، اما در مورد هپاتیت Bباید کاری کنیم که مورد جدیدی از این بیماران گزارش نشود.

علویان خون مردم ایران را از سالم‌ترین خون‌ها در منطقه دانست و گفت: سالانه ۲میلیون و ۵۰۰ هزار اهدا کننده خون داریم که بیشتر آنها اهداکننده مستمر هستند و سالی دو بار خون اهدا می کنند. به‌طوریکه ۵۰۰ هزار نفر از اهداکنندگان خون، ‌ اهدا کننده مستمر هستند که بدون چشمداشت خون اهدا می‌کنند و نسبت به جامعه خون سالم‌تری دارند. سازمان انتقال خون هم به پاداش این اهدای مستمر به افراد بالای ۲۹ سال واکسینه کردن رایگان هپاتیت را هدیه می‌دهد. قرار است با همکاری سازمان انتقال خون، مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت که این طرح را برنامه‌ریزی کرده و از اول مهر تا پایان امسال برای ۱۰۰ هزار نفر از اهدا کنندگان مستمر اجرا شود.

وی با بیان اینکه میزان واکسن مورد نیاز استان‌ها طی جلسات مشترک تخمین زده شده و تامین می‌شود، ادامه داد: سایر افراد نیز به تدریج واکسینه می‌شوند. روند واکسینه شدن نوزادان و افراد پر خطر به نحوی است که به زودی می‌توان گفت جمعیت واکسینه شده به ۵۰ میلیون نفر می‌رسند و اولویت کشور واکسینه کردن افراد ۲۹ تا ۵۰ سال است.

علویان با بیان اینکه مراجعان مراکز اهدای خون که بیش از دو بار درسال خون اهدا کرده باشند به عنوان اهدا کننده مستمر ثبت شده‌اند، گفت: این افراد بعد از نخستین واکسینه شدن به فاصله یک ماه و سپس شش ماه بعد واکسینه می‌شوند.

وی نسبت به اعمالی چون خالکوبی غیر بهداشتی، رفتار جنسی محافظت نشده و غیر بهداشتی، حتی قمه‌زنی و اصلاح در آرایشگاه‌های غیر بهداشتی هشدار داد و گفت: هرچیزی که با خون سرو کار داشته باشد، می‌تواند این بیماری را منتقل کند.

رییس شبکه هپاتیت کشور گفت: مبتلایان به این بیماری اگر در فاز غیر فعال باشند و شناسایی شوند، می‌توان از توسعه بیماری در آنها جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: این بیماری از طریق دست دادن، بوسیدن و هوا منتقل نمی‌شود، بلکه از طریق تماس خونی غیر بهداشتی منتشر می‌شود.

کد خبر 417804

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha