همشهری آنلاین: زمین‌لرزه شدید روز جمعه و سونامی ناشی از آن قربانیان زیادی برجای گذاشت. بر اساس آمار منتشر شده از سوی دولت اندونزی، شمار کشته‌شدگان به ۸۳۲ نفر رسیده است. این در حالی است که از احتمال مرگ هزاران نفر سخن‌می‌رود.

شمار کشته‌شدگان سونامی اندونزی از ۸۳۰ نفر نیز گذشت

به گزارش دويچه وله، اجساد بسیاری از قربانیان این حادثه هنوز زیر آوار مانده‌اند. منطقه زلزله‌زده وسیع‌تر از آنچه بوده که در ابتدا گمان می‌رفت. همین موضوع بر احتمال افزایش شمار قربانیان می‌افزاید.

خبرنگار "تاگس‌شاو"، سایت خبری وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان، در گزارشی که روز یکشنبه ۸ مهر (۳۰ سپتامبر) از محل وقوع زلزله و سونامی روز جمعه فرستاده، فاجعه حاکم بر این منطقه را چنین تصویر کرده است:

«مردم در خیابان‌های "پالو" وحشت‌زده در آمد و شدند. پس‌لرزه‌ها باعث وحشت بیشتر مردم در این شهر ساحلی شده است. زنان گریان در کنار آوارهای برجای مانده از زلزله دیده‌ می‌شوند. شاهدان عینی به خبرنگاران گفته‌اند که از زیر آوارهای برجای مانده صدای کسانی که طلب کمک می‌کنند، شنیده می‌شود. در کنار بیمارستان‌ها پزشکان و پرستاران مشغول مداوای مجروحان هستند. در ساختمان بیمارستان‌ها جایی برای پذیرش بیماران جدید موجود نیست و افزون بر آن، خطر ریزش سقف بیمارستان‌ها در پی پس‌لرزه‌های دیگر وجود دارد.»

  • ۱۵۰ پس‌لرزه

از زلزله ۷ و نیم ریشتری غروب جمعه ۶ مهرماه تا کنون، زمین منطقه بیش از ۱۵۰ بار به لرزه درآمده است. زمین‌لرزه غروب جمعه در جزیزه سولاوسی به وقوع سونامی منجر شد. در هنگام وقوع این خیزاب، هزاران انسان در این منطقه تفریحی و گردشگری کنار ساحل دراز کشیده بودند. شهر پالو یک منطقه جذاب گردشگری است که حدود ۳۵۰ هزار سکنه دارد.

بلندی امواج خیزاب همگان را غافلگیر کرد. شاهدان عینی از اجسادی گزارش داده‌اند که زیر آوار و گل و خاک رها شده‌اند. برخی از مناطق این شهر در تلی از ویرانه‌های برجای مانده از این زلزله و خیزاب فرو رفته است.

این در حالی است که معاون ریاست‌جمهوری اندونزی احتمال افزایش شمار قربانیان این فاجعه را منتفی نمی‌داند. حتی از هزاران کشته نیز سخن می‌رود.

  • دشواری‌های امدادرسانی

راه‌های ارتباطی منطقه از بین رفته و همین موضوع کار امدادرسانی به مجروحان و بازماندگان این خیزاب هولناک را دشوار ساخته است. پل‌ها در اثر این زلزله فرو ریخته‌اند و ریل‌های قطار و همچنین برج دیده‌بانی فرودگاه نیز آسیب دیده‌اند.

گفته می‌شود که کار انتقال مجروحان و بازماندگان به نقاط امن و همچنین شناسایی کشته‌شدگان هم‌چنان ادامه دارد. مسئولان احتمال می‌دهند که تعداد قربانیان این حادثه نه تنها در شهر ساحلی پالو بلکه حتی در شهر دونگالا نیز افزایش یابد.

دونگالا شهری است با جمعیت ۳۰۰ هزار نفر. بعدازظهر جمعه خبر وقوع زمین‌لرزه ابتدا از این شهر رسید. اما پس از آن، به علت آسیب دیدن راه‌های ارتباطی و تماس، خبر چندانی از این منطقه مخابره نمی‌شود. از این رو، بسیاری احتمال می‌دهند که تعداد تلفات در این شهر بسیار بیش از تصور و ارزیابی‌های اولیه باشد.

  • هشدار وقوع سونامی

مسئولان ناظر بر وقوع خیزاب مورد انتقاد قرار گرفته‌اند که چرا درباره احتمال وقوع سونامی به‌موقع هشدار نداده‌اند. گفته می‌شود که مسئولان آژیرهای مربوط به احتمال سونامی را خیلی سریع خاموش کرده‌اند.

مسئولان گفته‌اند که اطلاعاتی مبنی بر احتمال وقوع سونامی دریافت نکرد‌ه‌اند. نخستین مرکز حسگرهای مربوط به وقوع سونامی در ۲۰۰ کیلومتری شهر پالو واقع است. بنا بر ادعای مسئولان این حسگرها حکایت از احتمال افزایش شش سانتی‌متری آب داشته‌اند.

این در حالی است که ویدیویی که فردی از بالای یک گاراژ تهیه کرده، نشان از یک خیزاب بلند دارد که با توانی ویرانگر به سوی شهر در حرکت است. بنا بر ارزیابی مسئولان، دامنه و وسعت ویرانی‌ها و شمار قربانیان این زمین‌لرزه و خیزاب ناشی از آن تنها پس از چند روز روشن می‌شود.

کد خبر 417889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha