همشهری آنلاین: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: وجود انگل سرطان مثانه در آب‌های کارون صحت ندارد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت

دکتر محمدمهدی گویا در گفت‌و‌گو با وبدا، در واکنش به شایعه بروز انگل سرطان مثانه در آب‌های کارون، تصریح کرد: خوشبختانه از حدود 20 سال قبل، این بیماری از ایران ریشه‌کن شده و از آن زمان تاکنون موردی از بیماری در کشور مشاهده نشده است.

وي افزود:  بیماری شیشتوزومیازیس حدود 20 است که در کشور مشاهده نشده است، این بیماری تحت رصد نظام سلامت کشور و وزارت بهداشت قرار دارد و گزارش موارد ابتلا به آن به سازمان جهانی بهداشت الزامی است.

گويا گفت: این بیماری منحصرا محدود به مناطق شمالی استان خوزستان بوده و پیش از این هم در هیچ نقطه از کشور مشاهده نشده است.

 وي تاكيد كرد: درخواست حذف بیماری به سازمان جهانی بهداشت اعلام شد و در این راستا، 4 سال قبل تیمی از سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند و اقدامات انجام شده را مورد بررسی دقیق قرار داده و حذف بیماری شیشتوزومیازیس را تایید کردند. برای دریافت گواهینامه حذف این بیماری نیز اقدامات گسترده دیگری جهت شناسایی حلزون‌های میزبان واسط انگل انجام شده و رصد آنها به طور دقیق انجام می‌شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درخصوص بیماری شیشتوزومیازیس ادراری توضیح داد: بیماری شیشتوزومیازیس ادراری، یک عفونت انگلی است که تخم انگل بیماری زای آن توسط انسان بیمار از طریق ادرار در آب دفع می‌شود و چنانچه در آب، حلزون‌های ویژه ای که این انگل را می‌توانند در بدن خود جای دهند، وجود داشته باشد، مرحله رشد انگل آغاز می‌شود و پس از حدود دو هفته فرم نابالغ انگل از بدن حلزون خارج شده و مجددا وارد آب می‌شود. این انگل روی پوست بدن کشاورزانی که از این آب‌‌های آلوده استفاده می‌کنند و با پای برهنه داخل این آب‌ها می ‌روند، یا این که در آب شنا می‌کنند، قرار می‌‌گیرد و باعث تحریک پوستی و خارش شدید و ایجاد زخم می‌‌شود و سپس از طریق خون به عروق جداره مثانه رفته و تبدیل به فرم بالغ انگل می‌شود و در این مرحله علائم بیماری ظاهر خواهد شد.

وی درخصوص علائم بیماری شیشتوزومیازیس تصریح کرد: علائم این بیماری به صورت درد، سوزش و تکرر ادرار و خون ریزی ادراری خود را نشان می‌دهد که بسیار آزاردهنده است، چنانچه این بیماری به صورت کامل درمان نشود، می‌تواند در دراز مدت اشکالات مزمن ادراری و حتی سرطان مثانه ایجاد کند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه از حدود 20 سال قبل، این بیماری از ایران ریشه کن شده است و از آن زمان تاکنون موردی از بیماری در کشور مشاهده نشده است.

دکتر گویا با بیان اینکه در رابطه با حذف بیماری شیشتوزومیازیس در کشور اقدامات و تلاش های موثری توسط وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اهواز و دزفول صورت گرفته است، عنوان کرد: چنانچه نیاز به دریافت اطلاعاتی درخصوص این بیماری وجود دارد، اساتید می‌توانند با مراجعه به وزارت بهداشت، اطلاعات تکمیلی و به روز را دریافت کنند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: با توجه به اهمیت بین المللی این بیماری، اقداماتی که در راستای حذف و ریشه کنی آن صورت گرفته و همچنان در جریان است، نه تنها توسط وزارت بهداشت، بلکه به وسیله سازمان جهانی بهداشت رصد می‌شود.

وی تاکید کرد: به مردم عزیز کشورمان اطمینان خاطر می‌دهیم که وزارت بهداشت امانت دار آنها بوده و بدون هیچگونه پرده پوشی موضوعات مربوط به بیماری‌های واگیر و سایر موضوعات مربوط به سلامت را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

دکتر گویا در پایان خاطرنشان کرد: مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت مسئولیت کشوری و بین المللی ثبت و گزارش‌دهی اینگونه بیماری‌ها را برعهده دارد.

کد خبر 417901

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha