همشهری آنلاین: وزیر خارجه ایران در مصاحبه با سی‌ان‌ان با بیان اینکه ترامپ باعث منزوی شدن آمریکا شده است گفت: واشنگتن طرف قابل اعتمادی برای مذاکره با ایران نیست.

ظریف فرد زکریا

به گزارش مهر، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مصاحبه تلویزیونی با فرید زکریا مجری شبکه سی‌اِن‌اِن به تشریح مواضع جمهوری اسلامی درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت.

  • آیا اروپائی‌ها مصمم به یافتن راهی برای تجارت با ایران هستند؟

رئیس جمهوری ترامپ موفق شد آمریکا را منزوی کند؛ این موضوع را در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل شاهد بودیم. آمریکا تنها کشوری و ترامپ تنها رئیس جمهوری بود که در موضوع برجام در نشست شورای امنیت مورد مخالفت قرار گرفت. این اولین باری است که یک کشور از دیگر اعضای سازمان ملل می‌خواهد تا قطعنامه شورای امنیت را نقض کند. اروپا و البته جامعه جهان موفق می‌شود جلوی ترامپ را بگیرد. ایران پیشتر اعلام کرده است که لازم است از منافع اقتصادی این توافق (برجام) بهره‌مند شود. اروپا، روسیه و چین اطمینان دادند که راهی برای حفظ منافع اقتصادی ما پیدا می‌کنند.

اروپا و جهان در جلوگیری از نابودی یک دستاورد دیپلماتیک به دست ترامپ جدی هستند. ساز و کار پیشنهاد شده، جدی است؛ اما باید ببینیم می‌تواند اثرگذار باشد یا نه. ایالات متحده کشورهایی که به تعهدات بین‌‌المللی خود پایبند هستند را تهدید به تنبیه می‌‌کند.

ما با اروپائی‌ها صحبت کردیم. وقتی ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، یکی از گزینه‌های ما خروج از برجام بود. لذا با اروپائی‌ها در این خصوص مذاکره کردیم. اکنون مکانیسمی را قرار کرده‌ایم که در برابر نقض عهد ترامپ در برجام بتواند عمل کند.

اکنون شورای امنیت در برابر نقض یکی از قطعنامه های خود قرار گرفته است.

  • در نشست اخیر شورای امنیت و مجمع عمومی، ترامپ بر رفتار بی‌ثبات کننده ایران به ویژه در منطقه تأکید کرد، در یمن، حزب‌الله لبنان، در سوریه و در عراق. آیا ایران می‌خواهد تأثیرگذاری عمیق خود را در منطقه مورد استفاده قرار دهد؟

ما ۶ هزار مایل از کشور خود فراتر نرفته‌ایم. ما در این منطقه قرار داریم. ترامپ خود در کارزار انتخابات ریاست جمهوری (سال ۲۰۱۶ میلادی) گفت که ۷ تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرد تا همه چیز بدتر شود. حتی خود ترامپ اذعان کرد که ایران با داعش مبارزه کرده است. ایران با القاعده در افغانستان نیز مبارزه کرد؛ ایران با صدام مبارزه کرد. ترامپ خود گفت که واشنگتن از افراط گرائی در سوریه و صدام حمایت کرد. واشنگتن اکنون غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد. با استفاده از تسلیحات نظامی آمریکایی کودکان حتی در اتوبوس در راه مدرسه نیز (حادثه صنعاء در یمن) هدف قرار گرفته‌اند.

  • آیا ایران برای استفاده از نفوذ خود در عراق برای اثرگذاری بر نیروهای آمریکائی استفاده کرده است؟

هرگز. کنسولگری ما در بصره مورد حمله قرار گرفت و تخریب شد. ولی متعاقب آن فعالیت‌های خود را به مکانی دیگری انتقال داده و ادامه دادیم. هم وزیر خارجه پمپئو و هم مشاور امنیت ملی بولتون به جای صحبت از تهدیدها به سیاست‌های خود در قبال سایر کشور‌ها نگاه کنند.

حمله تروریستی (در اهواز) به وقوع پیوست و شورای امنیت نیز آن را محکوم کرد. آمریکا با مداخله دادن گروه‌هائی می‌خواهد بر امنیت ایران تأثیر بگذارد. بولتون و جولیانی در نشست سال جاری منافقین حاضر شدند و در آنجا صحبت کردند؛ آنها با تروریست‌ها صحبت کردند و در نشست آنها شرکت کردند. این گروه‌ها مورد حمایت عربستان سعودی هستند تا در ایران به اقدامات تروریستی بپردازند.

عربستان پرداخت حقوق به این گروه‌ها را به انجام عملیات تروریستی در ایران منوط کرده است. ولیعهد عربستان سعودی حدود یک سال پیش خود اعلام کرد که عملیات تروریستی را به داخل خاک ایران می‌کشاند.

  • در دیدار شما با جان کری چه موضوعاتی مورد بحث قرار گرفت؟

درباره دیدارم با جان کری باید بگویم که این موضوع مشکلی را برای وی به همراه ندارد. من نیز در معرض قوانین آمریکا نیستم. با جان کری رایزنی کردیم و وی گفت که ایران به برجام پایبند بماند.

  • ترامپ با رهبر کره شمالی دیدار و توافقی را با یکدیگر امضاء کردند؟ آیا ممکن است چنین دیداری با رئیس جمهور روحانی نیز روی دهد؟

نه توافقی ۲ صفحه‌ای (در دیدار سران آمریکا و کره شمالی)؛ که ما پیشتر توافقی ۱۵۰ صفحه‌ای با آمریکا داشتیم. این توافق (برجام) تنها با آمریکا نبود؛ اروپائی‌ها هم در آن حضور داشتند. اگر ترامپ فکر می‌کند که می‌تواند توافقی را امضاء کرده و سپس از آن خارج شود؛ چرا وقت خود را باید تلف کنیم. نکته این است که باید به طرف دیگر اعتما کرد. واشنگتن نشان داد که قابل اعتماد نیست.

کد خبر 417922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha