همشهری آنلاین: یک متخصص ارتوپدی و فلوشیپ تومورهای استخوانی، گفت: دردهای استخوانی معمولا به درمان‌های رایج پاسخ نمی‌دهند و بیشتر در اطراف زانو هستند.

دردهای استخوانی را جدی بگیرید/سن شیوع تومورهای استخوانی

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود میرکاظمی در آستانه برگزاری بیست و ششمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران، افزود: این نوع تومورها معمولا در مراحل اولیه علائم رادیولوژیک واضح ندارند لذا تکرار رادیوگرافی در صورت وجود درد مداوم ضروری است.

وی ادامه داد: دسته‌ای دیگر از این تومورها در سنین بالای ۵۰ سال بروز می‌کنند که شایع‌ترین آنها سارکوم‌های اولیه بافت است که معمولا این نوع تومورها درد ندارند و بیشتر بصورت توده بروز می‌کنند. این تومورها معمولا در اندام تحتانی بیماران مخصوصا ران دیده می‌شوند. از طرفی در سنین بالاتر متاستازهای استخوانی نیز شایع‌ترین تومورهای استخوانی هستند.

میرکاظمی افزود: درمان این بیماری در کشور در اوایل راه بوده و افراد اندکی در این مسیر فعالیت می‌کنند اما تمامی مراحل درمان آن در کشور امکان پذیر است. جهت این تومورها بر اساس نتیجه پاتولوژی، شیمی درمانی و رادیوتراپی می‌تواند کمک کننده باشد اما درمان اصلی آن جراحی است.

وی گفت: این بیماری معمولا دلیل مشخصی ندارد و در کودکان عوامل ژنتیکی می‌تواند در بروز آن موثر باشد و در بزرگسالان نیز، عواملی مانند داشتن سابقه رادیوتراپی قبلی می‌تواند در ایجاد آن موثر باشد. مثلا رادیوتراپی استفاده شده در درمان سرطان پستان بعد از گذشت ۵ تا ۱۰ سال و یا عفونت‌های مزمن و طولانی مدت، می‌تواند زمینه ساز ابتلا به سارکوم باشد.

این متخصص ارتوپدی و فلوشیپ تومورهای استخوانی، اظهار داشت: با توجه به این که این بدخیمی‌ها خیلی شایع نیست و غربالگری ندارند، توصیه می‌شود برای افرادی با دردهای استخوانی که به درمان‌های رایج (فیزیوتراپی و دارو درمانی) پاسخ نمی‌دهند، پیگیری مکرر توسط متخصص ارتوپدی انجام شود.

بیست و ششمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران، از ۳۰ مهر تا ۴ آبان ۹۷ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 417953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha