همشهری آنلاین: روزنامه گاردین گزارشی در خصوص عملکرد شبکه‌های فارسی‌زبان در باره حادثه تروریستی اهواز منتشر کرد.

حادثه تروریستی اهواز

به گزارش ایسنا، گاردین با انتشار گزارشی به بررسی عملکرد شبکه‌های خبری فارسی زبان مانند ایران اینترنشنال، بی بی سی فارسی و رادیو فردا درباره حادثه تروریستی اهواز پرداخته و به نقل از مقامات آفکام چنین آورده است: ما در حال تحقیق هستیم که ببینیم آیا این برنامه خبری واقعا با قوانین رسانه‌ای ما مغایر بوده است.

گاردین در ادامه این گزارش به اعتراض مردم ایران از عملکرد متناقض این رسانه‌ها در عملیات‌های تروریستی داعش در غرب اشاره کرده است.

بی بی سی فارسی اخیرا با این پرسش جدی مخاطبانش مواجه شده است که چرا شبکه‌ای که ادعای بی‌طرفی می‌کند، نباید از عبارت «حمله تروریستی» برای حادثه اهواز استفاده کند.

اما ایران اینترنشنال اولین شبکه‌ فارسی‌زبانی بود که پس از حمله تروریستی به مانور نظامی در اهواز، با "یعقوب حر تُستری" ـ سخنگوی گروهک تروریستی "الاحوازیه" ـ مصاحبه کرده بود.

گاردین این شبکه را چنین توصیف کرده است، "ایران اینترنشنال یکی از شبکه‌های رو به افزایشی است که پایگاه آن‌ها در لندن مستقر است و تلاش می‌کنند با پرداختن به موضوعات مورد علاقه مردم خاورمیانه، از فاصله چند صد مایلی مخاطبانشان را تحت تاثیر قرار دهند. بودجه این شبکه‌ها توسط عربستان سعودی تامین می‌شود."

مدیر شبکه ایران اینترنشنال درباره عملکرد خود به گاردین چنین توضیح داده است: ما، بی بی سی فارسی و رادیو فردا هر سه با این فرد در روز حادثه مصاحبه کردیم؛ چرا که می‌خواستیم علت ماجرا جویا شویم. مسلما مصاحبه با این فرد به معنای موافقت با عملکرد این گروه نیست و تا آنجا که من می‌دانم منعی هم برای تولید و پخش برنامه‌ای خبری در این خصوص وجود ندارد.

او در عین تاکید کرده است که شبکه ایران اینترنشنال کاملا مطیع تصمیم آفکام است اما آنها فکر نمی‌کردند که مصاحبه با تستری، مغایر با قوانین رسانه‌ای انگلستان باشد.

بر اساس این گزارش، چندی پیش حمید بعیدی‌نژاد، سفیر کشورمان در انگلستان خواستار برخورد جدی نهاد نظارتی در انگلیس (آفکام) با شبکه ایران اینترنشنال به دلیل پخش مصاحبه سخنگوی گروه تروریستی "الاحوازیه" شده بود.

دهم مهر ماه امسال هم آفکام اعلام کرد که درباره عملکرد شبکه تلویزیونی تحت حمایت عربستان که زمانی را برای مصاحبه با حامی حمله تروریستی به رژه نظامی در اهواز اختصاص داده بود، تحقیق می‌کند.

آفکام سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای انگلستان است که بر فعالیت‌های ایستگاه‌های رادیویی، تلویزیونی، خطوط ثابت دوربرد تلفنی و موبایل و بر امواج رادیویی وسایل بی‌سیم نظارت می‌کند.

کد خبر 418135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha