سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستون دو کلمه حرف حساب مرحوم کیومرث صابری‌فومنی بیست و سه ساله شد.

 به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی ـ هنری گل‌آقا، کیومرث صابری‌فومنی (گل‌آقا) ستون دو کلمه حرف حساب را در بیست و چهارم دی‌ماه سال 1363 در صفحه 3 روزنامه اطلاعات راه‌اندازی کرد و تا مدتها کسی نمی‌دانست گل‌اقا نام مستعار کدام شخصیت حقیقی است.

تا آنکه در سال 67 حجت‌الاسلام خلخالی با نطقی که در مجلس کرد و پس از آن در یادداشتی که به رئیس مجلس نوشت اسم صابری را در کنار گل‌آقا آورد و همگان متوجه نام واقعی گل‌آقا شدند.

صابری در اولین شماره دو کلمه حرف حساب از آن ستون با عنوان ستونی کوتاه که هر روز نکته‌ای از میان دهها موضوع و سوژه خارجی و داخلی را انتخاب کرده و به سبک و سیاقی که تدریجاً به چاپ می‌رسد یاد می‌کند.

سیدمحمود دعایی مدیرمسؤول روزنامه اطلاعات در مورد انتشار ستون دو کلمه حرف حساب به آشنایی با صابری از زمانی که وی تصدی مشاور نخست‌وزیری مرحوم رجایی را داشته اشاره می‌کند و می‌گوید:

"در سفر حج از طرف بعثه امام یک نشریه‌ای منتشر می‌شد که مرحوم صابری ستون طنزی به نام جعفرآقا در آن داشتند. با همین آشنایی از ایشان دعوت کردم در نشریات داخل هم به همین سبک ادامه دهند. بعد از مطالعه درخواست با شرایطی کار را پذیرفتند که تصمیم‌گیری با خودشان باشد و فشار و الزامی از ناحیه ما نباشد.

هر بار که خودشان خواستند بنویسند و ما تعهد دادیم نسبت به هر موضعی که می‌گیرند و هر سوژه‌ای که دارند پذیرا باشیم و در تمام این مدت هیچ وجهی به عنوان حق‌التحریر دریافت نکردند. "

صابری بعدها در مصاحبه‌ای درخصوص افرادی که به صورت مستقیم در فرآیند گل‌آقا شدن مشوقش بوده‌اند، گفت: در ایران چند نفر به طور خصوصی مشوق من بوده‌اند، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی و دوستم جلال رفیع که در زمان شروع کار گل‌آقا در اطلاعات، فی‌الواقع سردبیر روزنامه بود.

 حتی جای دو کلمه حرف حساب را در سمت چپ صفحه 3 اطلاعات، او انتخاب کرد و چون نام دو کلمه حرف حساب را پیشنهاد کردم، سرکلیشه آن را خودش دستور داد به همین شکلی که دیده‌اید، تهیه شود.

محمدرفیع ضیایی ـ کاریکاتوریست ـ هم با اشاره به شروع کار هفته‌نامه گل‌آقا می‌گوید: "شش سال از انتشار دو کلمه حرف حساب می‌گذشت و آن ستون کوچک صفحه 3 اطلاعات چنان شهرتی به دست آورده بود که به عنوان یک طنز سیاسی استخوان‌دار و محکم آوازه آن از مرزها هم گذشته بود. اما انتشار یک نشریه هفتگی طنز به شیوه نشریات طنز و فکاهی سنتی ایران آن هم در سال 69 موضوع ساده‌ای نبود صاحب دو کلمه حرف حساب واقعاً به کمتر از یک هفته‌نامه سیاسی راضی نبود. "

دو کلمه حرف حساب و طنز گل‌آقا آمیزه‌ای از انتقاد، تجاهل، انصاف، ادب، ایجاز، رندی، امیدبخشی، سازندگی و شادی‌آفرینی بود که با خلق شخصیتهایی همچون شاغلام، مش‌رجب، غضنفر، ممصادق و کمینه عیال ممصادق مشکلات و انتقادات مردم کشورش را به گوش مسؤولان می‌رساند.

بعد از انتشار اولین شماره هفته‌نامه گل‌آقا در آبان 1369 تمامی نسخه‌های آن در سراسر تهران در کمتر از نیم ساعت به فروش رفت. وی بعد از انتشار هفته‌نامه فعالیتهای خود را گسترش داد. انتشار ماهنامه گل‌آقا در مرداد 1370، سالنامه گل‌آقا در اسفند همان سال، هفته‌نامه بچه‌ها...گل‌آقا در فروردین 1378، انتشار کتابهای طنز و کاریکاتور و برگزاری مسابقاتی چون دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور و در نهایت مؤسسه گل‌آقا را به عنوان " خانه طنز ایران" اعلام کرد.

گل‌آقا در آبان‌ماه 1381 همزمان با سیزدهمین سال انتشار هفته‌نامه گل‌آقا، این نشریه را بدون ذکر هیچ دلیلی متوقف ساخت و تا آخرین لحظه زندگی‌اش روزه سکوت خود را در این‌باره نگشود. وی سرانجام پس از گذراندن دو ماه بیماری سرطان خون روز جمعه 11 اردیبهشت‌ماه 1383 در بیمارستان مهر تهران درگذشت.

بعد از درگذشت صابری مؤسسه گل‌آقا به عنوان نهادی فرهنگی ـ هنری با مسؤولیت پوپک صابری‌فومنی (گلنسا) به فعالیت خود ادامه داد. برگزاری جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا که یکی از دغدغه‌های صابری برای سینمای کمدی بود و همچنین راه‌اندازی بخش انیمیشن و انتشار نشریه کمیک گل‌آقا از جمله این فعالیتها است.

کد خبر 41827

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز