همشهری آنلاین: بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده سرانه مصرف دیتا در کشور ۶گیگابایت به ازای هر نفر است و این در حالی است که متوسط سرانه مصرف دیتا در دنیا ۲۰ گیگابایت اعلام می‌شود.

به گزارش مهر، نشست توسعه ارتباطات ثابت با هدف حل چالش‌ها و موانع این صنعت با حضور معاونان وزیر ارتباطات در نمایشگاه ایران تلکام برگزار شد.

بر اساس آمارهای ارائه شده در این نشست تخصصی، ۸۶ درصد ترافیک اینترنت دنیا مربوط به ارتباطات ثابت (ADSL و فیبر نوری) است و این در حالی است که ۱۴ درصد ترافیک اینترنت دنیا به اینترنت موبایل مربوط می‌شود. این آمار مربوط به سال ۲۰۱۸ است.

بر این اساس گفته می‌شود این روند تا سال ۲۰۲۱ با شیب ملایمی در حال تغییر است و پیش‌بینی می‌شود طی ۳ سال آینده سهم ترافیک اینترنت دنیا از ارتباطات ثابت به ۷۹ درصد برسد. این در حالی است که وضعیت کشور ما نسبت به وضعیت دنیا متفاوت بوده و هم اکنون ۷۰ درصد ترافیک اینترنت کشور به ارتباطات موبایل مربوط می‌شود و ارتباطات ثابت تنها ۳۰ درصد این سهم را در اختیار دارد.

همچنین هم اکنون ۴۱ میلیون نفر در کشور از موبایل نسل سوم و ۲۴ میلیون نفر از نسل چهارم موبایل استفاده می‌کنند و این در حالی است که تنها ۸ میلیون نفر مشترک اینترنت ADSL هستند.

در این راستا متوسط سرعت دسترسی به اینترنت از طریق اینترنت ثابت ۵ مگابیت بر ثانیه عنوان شده است که باید بر مبنای هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه به سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه برسد.

از سوی دیگر سرانه مصرف دیتا در کشور به ازای هر نفر ۶ گیگابایت است و این در حالی است که سرانه دنیا ۲۰ گیگابایت و سرانه کشورهای اروپایی ۳۵ گیگابایت برآورد می‌شود.

بر این اساس، این آمار نشان از فاصله زیاد ایران با متوسط جهانی در زمینه مصرف دیتا دارد.

گفته می‌شود ۲۵ تا ۳۰ درصد سهم تبادل محتوا در کشور به شبکه‌های تلگرام و اینستاگرام مربوط می‌شود و رتبه ایران در استفاده از اینترنت موبایل در جهان ۵۷ و رتبه کشورمان در اینترنت ثابت ۱۰۸ در دنیا است.

کد خبر 418331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha