همشهری آنلاین: سید حسن موسوی چلک می‌گوید: طلاق در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ بیش از ۶ درصد افزایش داشته و نرخ ازدواج نیز بین ۱۱ تا ۱۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سید حسین موسوی چلک

در حالیکه چندی پیش رئیس سازمان امور اجتماعی کشور از توقف رشد جهشی طلاق طی ۳ تا ۴ سال اخیر و کنترل آمار طلاق در کشور خبر داد، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران ضمن رد این موضوع گفت: نه تنها هیچ نشانه‌ای دال بر کنترل روند طلاق وجود ندارد، بلکه رشد 6 درصدی در سال گذشته داشته است.

به نقل از خبر گزاري ايسنا سید حسن موسوی چلک، با بیان اینکه نرخ طلاق سال ۹۶ نسبت به ۹۵ روند افزایشی داشته است، گفت: اگر فراوانی طلاق را بررسی کنیم باز هم شاهد روند افزایشی آن هستیم. طلاق در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ بیش از ۶ درصد افزایش داشته و نرخ ازدواج نیز بین ۱۱ تا ۱۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم روند رشد طلاق را کنترل کرده‌ایم، زمانی می‌توانیم بگوییم روند رشد طلاق را کنترل کرده‌ایم که این وضعیت را نداشته باشیم.

وی افزود: همیشه باید ازدواج و طلاق را با هم ببینیم. وقتی در جامعه ای تا ۱۳ درصد ازدواج کاهش می‌یابد خود این یک پیام دارد و افزایش طلاق هم یک معنی دیگر دارد. در هیچکدام وضع ما بهتر نشده است، نمی‌دانم از کجای کار می‌گوییم روند طلاق را کنترل کردیم!. هیچ نشانه‌ای دال بر کنترل روند طلاق وجود ندارد مگر آنکه بخواهیم از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کنیم که دست کم من قدرت تشخیص آن را ندارم.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی اظهار کرد: واقعیت این است که باید بپذیریم بی دلیل نیست که طلاق جزو پنج اولویت حوزه آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود. یک جاهایی این نگرانی وجود دارد که اگر واقعیت‌ها را بگوییم، می‌گویند سیاه نمایی می‌کنید اما این نوع نگاه نسبت به حوزه آسیب های اجتماعی مثل این است که ما دماسنجی که شدت دمای بدن را نشان می‌دهد دستکاری کنیم. واقعیت این است که در ایران نه وضعیت ازدواج خوب است و نه وضعیت طلاق؛ فکر می‌کنم باید در حوزه اجتماعی با مردم صادق‌تر و واقع بینانه‌تر برخورد کنیم. آمارهای خود ثبت احوال که به عنوان مرجع رسمی آمار وقایع حیاتی است را باید مبنا قرار دهیم.

موسوی چلک اضافه کرد: همچنان طلاق در ایران بیش از ۶ درصد رشد دارد. به ازای هر ۳.۴ تا ۳.۵ ازدواج یک طلاق به وقوع می‌پیوندد که قبلا این وضعیت وجود نداشت. الان نسبت طلاق به ازدواج به حدود ۲۴ رسیده است حال آنکه قبلا ۲۲ بوده، لذا نشانه‌ای دال بر کنترل طلاق نمی‌بینم حتی اگر در بعضی استان‌ها شاهد کنترل روند طلاق باشیم اما در مجموع روند طلاق رو به رشد است.

کد خبر 418365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha