همشهری آنلاین: طبق روال سالیان گذشته، امسال نیز در روز چهارشنبه سوم اکتبر ۲۰۱۸ مراسم روز درهای باز مسجد امام علی (ع) با حضور قابل توجه بازدید کنندگان برگزار شد.

مسجد امام علی هامبورگ آلمان

به گزارش خبرگزاری مهر، روز سوم اکتبر که به مناسبت اتحاد آلمان شرقی و غربی، یک روز تعطیل رسمی در آلمان است، در سال ۱۹۹۷ میلادی با پیشنهاد شورای عالی مسلمانان «روز درهای باز مساجد» نامگذاری شده‌است. این روز فرصت مناسبی برای آلمانی‌ها و غیر مسلمانان است تا با فرهنگ و آیین و سنت‌های اسلامی در مساجد آشنا شوند. مرکز اسلامی هامبورگ که جزو بنیان‌گذاران نام گذاری این روز به نام روز درهاي‌ باز مساجد است، امسال نیز همانند سالیان گذشته برای این روز برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دید.

مرکز اسلامی هامبورگ بواسطه فعّالیت‌های گسترده‌ای را که در برگزاری برنامه‌های دیالوگ بین ادیان و مذاهب طی سالهای اخیر داشته است و نیز با توجه به برنامه‌های مستند متعددی که در رابطه با مرکز در رسانه‌های معروف و پرمخاطب آلمان پخش شده است، به عنوان یک مکان مهم تاریخی - مذهبی برای توریستهایی که به هامبورگ مسافرت می کنند اعم از مسلمانان و غیر مسلمان به شمار می‌آید. این نکته تاثیر بسزایی نیز در حضور انبوه بازدیدکنندگان در مراسم روز درهای باز مسجد دارد.

مراسم امسال از سوی برخی از رسانه های آلمانی نیز پوشش داده شد.

در طول این مراسم که از ساعت ۱۰ الی ۱۸ برگزار گردید، راهنمایان مرکز اسلامی هامبورگ در چند نوبت ابتدا توضیحات کاملی در رابطه با بنای خارجی و داخلی مسجد امام علی علیه السلام ارائه می دادند. سپس توضیحاتی در مورد عقائد اسلامی به بازدیدکنندگان داده می شد. پس از آن به ساختمان آکادمی و محل کتابخانه مرکز اسلامی هامبورگ که محل برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری اسلامی ـ ایرانی بوده و محصولات سنتی ایران ارائه می شد، هدایت می‌شدند تا در آن محل ضمن بازدید از غرفه‌ها پاسخ سوالات خود را دریافت کنند.

طی بررسی بازخوردها و گفتگو با تعدادی از بازدیدکنندگان، همگی بر این نکته اذعان داشتند که با بازدید از این مسجد تصویر ذهنی و دیدشان از اسلام و فرهنگ اسلامی تغییر یافت.

برخی از دیگر برنامه های این مراسم عبارت بودند از:

ـ معرفی فعّالیت های مرکز اسلامی و مسجد امام علی(ع) توسط راهنمایان در ساعت های معیّن،

ـ برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای شرقی،

ـ برگزاری نمایشگاه کالیگرافی (خطّاطی)،

ـ برگزاری نمایشگاه کتاب به زبان آلمانی،

ـ برگزاری نمایشگاه مجله الفجر و سلام کیندر،

-برگزاری نمایشگاه محصولات ایرانی

همچنین در فضای حیاط مسجد محلی برای سرگرمی کودکان و پذیرایی میهمانان در نظر گرفته شده بود که از آنان با انواع غذاهای گرم ایرانی، چای و قهوه پذیرایی به عمل می‌آمد.

کد خبر 418398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha