همشهری آنلاین: ملانیا ترامپ در سفر کوتاه خود به کنیا کلاهی سفید بر سر گذاشت که در سراسر قاره سیاه نماد دوران استعمار قرن ۱۹ است.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، بانوي اول آمريكا كه پيش از اين هم با نوع پوشش و رفتارهاي خود موجي از خشم و شگفتي برانگيخته بود، در حضوري كوتاه در حيات وحش كنيا با انتخاب يك كلاه سفيد باعث به وجود آمدن موجي از حيرت، اندكي خشم و انبوه تمسخر شد.

اين اتفاق يك روز مانده به پايان سفر تفريحي ملانيا به قاره آفريقا افتاد كه نخستين سفر انفرادي او به خارج از مرزهاي ايالات متحده آمريكا به شمار مي‌رود. بانوي اول كاخ سفيد ابتدا به يك يتيم‌خانه در نايروبي، پايتخت كنيا سر زد و بعد راهي پارك ملي نزديك شهر شد. ملانيا كه پيش‌تر در دنياي مد فعاليت مي‌كرد، لباسي شبيه سواركاران بر تن داشت و يك كلاه سفيد بر سر و با حضور در خودروي روباز، با گوشي آيفون خود از گورخرها، ايمپالاها، زرافه‌ها، كرگدن‌ها و اسب‌هاي آبي عكاسي كرد.

بخشي ديگر از بازديد ترامپ از حيات وحش كنيا توقف مقابل خاكستر برجاي‌مانده از سوختن 105 تن عاج فيل بود كه با هدف دلسرد كردن قاچاقچيان عاج به آتش كشيده شده‌اند اما آنچه بيش از همه در اين بازديد به چشم آمد، كلاه سفيد روي سر همسر دونالد ترامپ بود؛ كلاهي كه كاشفان اروپايي و نمايندگان كشورهاي استعمارگر در قرن 19 در آفريقا، بخش‌هايي از آسيا و خاورميانه بر سر مي‌گذاشتند و به همين دليل سال‌هاست كمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

اين كلاه سفيد بعدها به كلاه رسمي افسران نظامي تبديل و نماد استعمار و سركوب مردم آفريقا و آسيا شد. با اين حال، ملانيا بدون توجه به پيشينه پرحاشيه اين كلاه آن را بر سر گذاشت و كار او مايه تمسخر كاربران فضاي مجازي به ويژه در قاره آفريقا شد. كاربري از نايروبي در توييتر نوشت: «چه كسي به تو توصيه كرد اين كلاه را بر سر بگذاري؟ كلاه سفيد را نمايندگان استعمار در دوران تاريك آفريقا استفاده مي‌كردند و چندان به مذاق ما آفريقايي‌ها خوش نمي‌آيد.»

برخي هم ترامپ را با آن كلاه سفيد جنجالي به مريل استريپ در فيلم هاليوودي «خارج از آفريقا» تشبيه كردند. برخي معتقدند تور آفريقايي ملانيا اقدامي است كه او براي سرپوش گذاشتن بر سخنان همسر پرحاشيه‌اش درباره كشورها و مردم آفريقايي انجام داده است. بانوي اول آمريكا در سفر به مالاوي، غنا، مصر و كنيا بر مسائلي چون رفاه كودكان، آموزش، گردشگري و حمايت از حيات وحش متمركز بوده است.

رئيس‌جمهوري آمريكا چند روز پيش در توييتر خود نوشت: «بانوي اول بزرگ كشور ما ملانيا اوقاتي خوش در آفريقا دارد. مردم او را دوست دارند و او به آنها عشق مي‌ورزد. ديدن چنين چيزي زيباست!»

کد خبر 418401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha