همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اطلس آلودگی خاک در دست تهیه است که استان‌های تهران، البرز، مازندران و گیلان در اولویت قرار دارند.

اطلس آلودگی خاک با اولویت چهار استان تهیه می‌شود

به گزارش ايرنا، علی مریدی روز شنبه گفت: برای تهیه اطلس آلودگی خاک در استان‌های تهران و گیلان مشاور مشخص و کارهای نمونه‌برداری و مطالعات در حال انجام است.

وی با تاکید بر اهمیت داشتن خاک سالم اظهار داشت: خاک آلوده خود به خود مواد غذای آلوده را وارد چرخه غذایی انسان می‌کند بنابر این سالم نگه داشتن این مولفه زیستی از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بسیاری از بررسی‌ها نشان می‌دهد که آلودگی خاک در بسیاری از نقاط کشور بالا است و این هشداری است مبنی بر این که خطری برای سلامتی است و باید بر این موضوع با دقت بیشتری نظارت داشته باشیم.

مریدی اظهار داشت: بر این اساس تهیه اطلس خاک در دستور کار قرار گرفت که در این راستا منابع آلاینده خاک، صنایع آلاینده، واحدهای دفن پسماند و دیگر منشاهای آلودگی خاک را شناسایی و با استفاده از روش‌های موجود یک سری نقاط را شناسایی و پارامترهای مختلف را لحاظ کردیم.

وی گفت: تهیه اطلس خاک از سال 92 آغاز شد اما به علت کمبود بودجه با کندی پیش می‌رود و برای همین نیز نمی‌توان زمان اتمام آن را پیش‌بینی کرد اما تلاش کردیم استان‌های مهمی که از لحاظ سلامتی بیشتر در معرض خطر هستند را در دستور کار قرار دهیم تا اطلس آلودگی خاک برای آنها زودتر تهیه شود.

مریدی افزود: بر این اساس استان‌های تهران، البرز، مازندران و گیلان در اولویت قرار گرفتند و کارها با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست پیش می‌رود.

وی اظهار داشت: سازمان زمین‌شناسی کشور نیز کارهای زیادی را بر روی تهیه اطلس زمین‌شناسی پزشکی انجام داده و به آن جمع‌بندی رسیدند که بسیاری از سرطان‌های کشور رابطه مستقیم با آلودگی خاک دارد.

مریدی به تصویب لایحه حفاظت از خاک اشاره کرد و گفت: موضوعی که در لایحه حفاظت از خاک مد نظر قرار گرفته، حفاظت فیزیکی خاک و جلوگیری از فرسایش و پسماند است که در آیین‌نامه‌هایی که باید در قالب قانون برای اجرای این لایحه با هدف جلوگیری از فرسایش خاک اعم از پیشگیری و کنترل تصویب شود، دیده خواهد شد.

وی اظهار داشت: آلودگی خاک در کشور ما ناشی از استفاده نادرست از کود و سموم شیمیایی است، خاک یکی از پایه‌های حیاتی برای تولید مواد غذایی است که اگر در آن آلودگی داشته باشیم به طور مستقیم از طریق ریشه گیاه جذب و وارد چرخه غذایی ما می‌شود برای همین آلودگی خاک بسیار مهم است، بر همین اساس در این لایحه این موضوعات به صورت ویژه دیده شده است.

کد خبر 418408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha