همشهری آنلاین: رئیس اتحادیه فناوران رایانه گفت‌: کاهش قیمت دلار منجر به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی رایانه و کلیه لوازم آی‌ تی شده است و با توجه به موجودی این لوازم در گمرک پیش‌بینی کاهش ۵۰ درصدی داریم.

رایانه

میرمهدی کمیجانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه، در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص تاثیر پایین آمدن قیمت دلار بر روی رایانه، کالای آی تی و لوازم جانبی آن گفت: کاهش قیمت دلار باعث شد که ما شاهد شوک بزرگی به بازار لوازم کامپیوتر باشیم به طوری که تاکنون 20 تا 30 درصد کلیه لوازم آی تی کاهش قیمت داشتند.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه ادامه داد: به رغم این کاهش رکود بر بازار حکمفرماست و مشتری وجود ندارد. فروشندگان اگر خریدار واقعی پیدا کنند حتی حاضر هستند بیش از این ارقام به مشتری تخفیف بدهند تا معامله صورت بگیرد.

وی ادامه داد: نوسان قیمت ارز سبب شده که هیچ کس ریسک خرید کالا نکند زیرا هنوز مشخص نیست کف قیمت دلار چقدر خواهد بود. طی سه روز قیمت از 20 هزار تا 12 هزار تومان تغییر داشته است و این رقم بزرگی در کالای عمده به حساب می‌آید. این در حالی است که اگر قیمت دلار امروز بر روی 14 هزار تومان تثبیت شود با علم به اینکه بسیاری از کالاها در گمرک است ما کاهش 50 درصدی دوباره قیمت‌ها را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: واردکنندگان تماما ارز خود را از سامانه نیما تهیه می‌کنند اما برخی از نمایندگی‌ها با سوء استفاده از شرایط موجود کالا را با نرخ دلار آزاد به مشتری می‌دهند و برای خود، بازار مخصوصی راه‌ انداخته‌اند همین افراد در حال حاضر بیشترین ضرر را کرده‌اند و روز گذشته از ترس اینکه قیمت دلار بیشتر کاهش پیدا کند بر روی تابلوی مغازه اعلامیه تغییر شغل و یا حراجی زدند.

کمیجانی ادامه داد: ما عده‌ای از این افراد را شناسایی کرده‌ایم و آنها را به صورت کتبی و با ارسال احضاریه دعوت کردیم و در صورت عدم حضور واحد کسب آنها 15 تا 30 روز پلمب و به دادگاه تعزیرات معرفی خواهند شد.

وی افزود: ما فاکتورها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و به دنبال آن هستیم که مشخص شود که از واردکننده تا خرده‌فروش نهایی کجا سوء استفاده شده است. همان شخص یا شرکت باید مابه‌التفاوت اضافی دریافتی را مسترد کند و رضایت طرف مقابل را بگیرد در غیر این صورت تعزیرات علاوه بر این اعمال باید تا 4 برابر مبلغ به دولت جریمه بدهند.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه ادامه داد: مردم در صورت دیدن این سوء‌استفاده‌ها اعم از فروشنده یا واردکننده یا بنکدار می‌توانند به اتحادیه مراجعه و یا با شماره 41015 گزارش تخلف را بدهند و یا به صورت آنلاین با مراجعه به سایت اتحادیه مدارک خود را اسکن کنند تا ما به آن رسیدگی کنیم اما با این وضعیت وقتی کالای سه میلیونی را الان 10 میلیون تومان قیمت گذاشته‌اند می‌طلبد که نظارت‌ها بیشتر شود و مسئولین نظارتی در این حوزه به ما کمک کنند.

کد خبر 418428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha