مرتضی حاجی -فعال سیاسی اصلاح‌طلب: جلسه اخیر آقای رئیس‌جمهور با اصلاح‌طلبان نکاتی داشت که لازم است هر‌چند خلاصه، نتایج این دیدار و جلسه به اطلاع حامیان و پشتیبانان اصلاح‌طلب دولت برسد.

مرتضی حاجی

اول؛ آقای روحانی، رئیس‌جمهور در مقدمه جلسه ضمن ارائه گزارشی از محدودیت‌ها و مشکلات خودشان و دولت، ضرورت‌هایی برای تشکیل این جلسه و جلسات مشابه دیگر برشمردند. بنابراین رویکرد ایشان بر تداوم این جلسات با سران احزاب و تشکل‌ها برای بهره‌گیری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های احزاب در جهت حل مشکلات کشور بود.

در واقع آقای رئیس‌جمهور، اصلاح‌طلبان را شریک دولت در انجام امور دانستند. طبیعی است با چنین رویکردی آنچه محصول عملکرد دولت و دستاوردهایش باشد، به‌حساب مجموعه همکاران اداری و رسمی رئیس‌جمهور و همکاران غیراداری و نیروهای پشتیبانی‌کننده ایشان نوشته خواهد شد و از این جهت سرنوشت مشترکی را می‌توانیم برای 2مجموعه پیش‌بینی کنیم.

دوم؛ آقای رئیس‌جمهور تأکید مجدد بر مشی اعتدالی داشتند و استشهاد کردند که آقای هاشمی رفسنجانی و خاتمی نیز چنین بودند. به‌نظر ایشان، راه برون‌رفت از مشکلات، انسجام عمومی با مشی اعتدالی در رفتار، مواضع و اقدامات اجرایی است.

شاید برخی مطالبی که در جلسه نزدیک به 2ساعت‌و‌نیمه چهره‌های اصلاح‌طلب با آقای روحانی از زبان رئیس‌جمهور محترم مطرح شد، قابل رسانه‌ای‌شدن نباشد اما به‌نظر می‌آمد آقای روحانی صحبت‌های این جلسه را در آینده به فراخور مصلحت و مناسبت‌ها بیان کنند. ایشان قبول داشتند که گفت‌وگو با مردم باید بیشتر از وضعیت فعلی باشد و مردم باید بیشتر در جریان شرایط و اقدامات دولت باشند، به‌رغم اینکه مشکلات جدی است و برون‌رفت از آنها نیز یک عزم ملی و هماهنگی جدی می‌طلبد.

سوم؛ نکته امیدبخش جلسه، طرح دغدغه‌ها، انتقادات و گلایه‌های چهره‌های اصلاح‌طلب با دولت و به نوعی رفع برخی کدورت‌ها بود. اعضای حاضر در جلسه با صراحت مطالب‌شان را با حفظ حرمت جایگاه رئیس‌جمهور که منتخب مردم است، بیان کردند. برخی نکات از این جلسه قابل نقل است.

نخست اینکه در صحبت همه مشهود بود که اصلاح‌طلبان بدون چشمداشت در ریاست‌جمهوری از ایشان حمایت کردند و هم‌اکنون نیز با علم و اطلاع از موانعی که برای تداوم کار دولت وجود دارد، همچنان با دولت همراه هستند و از آن حمایت می‌کنند. البته این بدان معنا نیست که درباره هر عملکردی در هر بخشی از دولت ساکت باشند و نظری نداشته باشند. نظر دارند ولی این نظر حمایتگرانه است و اصلاح‌طلبان تا آخر در حمایت از دولت باقی خواهند ماند.

چهارم؛ ‌نکته دیگر مهم این بود که با تدبیر مقام معظم رهبری سران 3قوه در شرایطی قرار گرفته‌اند که برای تصمیم‌گیری‌های آنی، مهم و فوری کشور از اختیاراتی برخوردار باشند. سخنرانان تأکید داشتند که جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی نباید فقط به امور مرتبط با دولت بپردازد. نهادهای دیگری هم باید از تصمیمات این جلسه تمکین کنند، ازجمله قوه قضاییه و مواردی که در دستور کار این جلسات قرار می‌گیرد، در جهت تقویت انسجام ملی و وحدت بیشتر بین مردم طیف‌های مختلف اصولگرا، اصلاح‌طلب و غیره باشد.

شرایط پیش‌روی کشور به تصمیم مشترکی نیاز دارد که این تصمیم مشترک بعضا به اقدامات دستگاه‌های دیگر نیز نیاز دارد. پنجم؛ ازجمله موارد مهم مطرح‌شده در جلسه درباره صداوسیما بود. سخنرانان جلسه ابراز داشتند که اصلا از برنامه‌های صداوسیما پیام همدلی، همراهی، وحدت و انسجام به گوش نمی‌رسد و این نقص بزرگی است که از سلیقه‌های سیاسی حاکم بر صداوسیما ناشی شده است. این در حالی است که صداوسیما نهاد ملی است و باید عملکردش در راستای تقویت وحدت ملی و انسجام باشد.

ششم؛ صدای منتقدان و نظرات کارشناسانه دلسوزان بیرون از مجموعه دولت باید شنیده شود و این موضوع در جلسه اصلاح‌طلبان با آقای رئیس‌جمهور در میان گذاشته شد. اینکه آیا دولت تنها باید حرف کارشناسی که از دولت حقوق می‌گیرد را بشنود یا حرف دیگرانی که به‌خاطر کشور، انقلاب و بهبود شرایط وقت می‌گذارند و مباحث خودشان را جمع‌بندی می‌کنند نیز شنیده شود، دغدغه‌ای بود که در جلسه با آقای رئیس‌جمهور مطرح و پیشنهاد شد دولت در هر مورد کارگروه‌های ویژه‌ای تشکیل دهد؛

یا با استدلال ثابت می‌کند که مطالب این کارشناسان و صاحب‌نظران درست نیست یا اینکه نمایندگان دولت می‌پذیرند مطالب گفته شده درست است و جای کار دارد. تداوم این جلسات طبعا می‌تواند به استحکام پیوند میان جریان اصلاحات و دولت منجر شود، نقدها شنیده شود و پاسخ نقدها داده شود.

اصلاحات حامی دولت است اما این حمایت همچنان‌که‌ گفته شد، به‌معنای سکوت در برابر عملکردهای نامناسب مقطعی نیست. با تشکیل کارگروه مشترکی که پیشنهاد شده است از طرف دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان تشکیل شود، موضوعات و مسائل به‌صورت تخصصی‌تر بررسی و به بحث گذاشته خواهد شد.

کد خبر 418440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha